onsdag 25 juli 2007

Lyckad premiär för Tiger


Det har blivit svårare att förbereda sig som svart mot Tiger Hillarp Persson. Öppningsrepertoaren har fått ett kärkommet tillskott: 1.e4. Det har han spelat i Politiken Cup mot Peter Vas i fjärde ronden (vinst) och mot Esben Lund i dag i sjätte (vinst). En lyckad premiär. Tiger har bara spelat 1.e4 ett par gånger tidigare under sin professionella karriär, senast för två år sedan.

I Tidskrift för Schack nr 5, som beräknas utkomma i slutet av augusti, kommer det att publiceras en mycket omfattande intervju med den nye Sverigemästaren, som jag gjorde med honom ett par dagar före Politiken Cup. Där berättar Tiger bland annat om vad som är på gång i öppningsrepertoaren.

”Jag har en plan för framtiden som går ut på att lära mig spela 1.e4 också, och det kommer gå ut över mina resultat, åtminstone under en period. Det är jag väl medveten om. Jag känner att om jag inte gör det nu när jag är trettiosju så kommer jag nog inte att göra det senare heller. Det är nu eller aldrig. Man lär sig nya mittspelsställningar, blir bättre på övergångar och förstår farorna för svart. Det kommer positiva bieffekter av att lära sig något helt nytt.”

Läs hela intervjun i TfS! Prenumerera!

Partiet mot Esben Lund började alltså med 1.e4 och efter tjugotvå drag uppstod följande ställning:

Tiger Hillarp Persson – Esben Lund


Vit drar

23.Txc5! dxc5 24.d6!
Det ser ut som om vits hästar drar plogen ute på fälten. Svart kan inte gärna tillåta 24...cxd6 25.Sb6, och på 24…Dd8 följer 25.Sb5.
24...0-0-0 25.Sd5
Världens starkaste springarpar.
25...Dg4 26.dxc7 Txd5
Att ge tillbaka kvaliteten är enda chansen.
27.exd5 Dxf3 28.gxf3 Kxc7 29.Kf2!
Lugnt och fint. Efter 29.Sxe5? Sxe5 30.Txe5 Ta6 har vit inte mycket att komma med.
29...Th8 30.Tg1 Th6 31.d6+ Kd8 32.Tb1 Kc8 33.Tb6
Svart är i dragtvång.
33…Sf8 34.d7+ uppg.

”Rondens parti” förklarade Sune Berg Hansen i det magnifika kommentatorrummet.

Efter sex ronder leder Gabriel Sargissian, Michal Krasenkow och Nick deFirmian på 5,5 poäng. En halv poäng efter dem följer bl.a. Emanuel Berg, Tiger Hillarp Persson, Evgenij Agrest, Stellan Brynell och Erik Blomqvist.
(Foto: Lars Grahn)