torsdag 2 augusti 2007

Tidskrift för Schack nr 5


Det är mycket med TfS nu. Jag har fullt upp med att få ihop årets femte nummer och det kommer inte att bli någon ledig dag förrän det har kommit i väg till tryckeriet. Innehållet präglas i hög grad av SM i Stockholm.

Tre år i följd har det slumpat sig så att jag har fått chansen att göra omfattande intervjuer med SM-vinnarna hemma vid mitt köksbord. Det underlättar naturligtvis jobbet. För två år sedan var det grannen (och tidskriftens korrekturläsare) Stellan Brynell som segrade. I fjol var det Johan Hellsten som triumferade och jag passade på att intervjua honom när han besökte sina föräldrar i Malmö direkt efter SM. Och i somras segrade som bekant Malmöbon Tiger Hillarp Persson.

Jag har nu renskrivit den två timmar långa intervjun med Tiger och kan lova att läsarna har något mycket intressant att se fram emot. Stellan satt med vid köksbordet och ibland blev det mer ett samtal än en intervju. Det gör det än mer intressant. Tiger berättar om sina motståndare och partier rond för rond, och när vi var klara med SM-gruppen blev det andra samtalsämnen. Bland annat ger Tiger och Stellan sin syn på Nils Grandelius (bilden) utvecklingsmöjligheter. Ett Tigercitat från intervjun:

”Grandelius gör ju helt rätt, han jobbar med schack. Det är roligt att prata med honom. Jag kan fråga: ’Vad tycker du om den varianten?’ och så får jag svaret: ’Jag ägnade femton timmar åt den, men den verkar inte vara någonting.’ Det är något som jag redan har märkt bland folk i SM-gruppen: man sneglar på hans partier. Som det partiet du hade i Sydsvenskan i måndags mellan Zadruzny och Grandelius. Jag hade redan tittat på det, och det hade jag inte gjort om det varit någon annan i JSM-gruppen som hade spelat det. Men eftersom det är Grandelius och man vet att killen fattar grejer, har koll på teorin, så är man uppmärksam på vad han gör.”

Resten får prenumeranterna läsa i TfS nr 5. Och om du inte tillhör den skaran så finns det all anledning att göra ett bra drag: prenumerera på TfS!
Foto: Alexander Jogren