torsdag 13 september 2007

Mannen utan pokeransikte

Med tiden har jag kommit att omvärdera Garri Kasparovs uppträdande under elfte VM-partiet i Sevilla 1987. Då satt jag på första bänkraden i Teatro Lope de Vega och kände mig som åskådare till ett teaterdrama när Kasparov spelade upp en scen. Orsaken till hans teatrala utspel var att Karpov gjorde bort sig i en något bättre ställning. Kasparov nöjde sig inte med att kallt registrera Karpovs misstag i följande ställning:


Karpov spelade 35.Tc6? och tillät 35…Sa5!. Efter 36.Lxb6 Sxc6 37.Lc7 Tf8+ 38.Ke2 Tf7 hade vinden vänt, och Kasparov vann så småningom partiet. (I diagramställningen är 35.Lf2 följt av centralisering av kungen ett bra alternativ.)

Jag uppfattade Kasparovs uppträdande i samband med 35:e draget som ett medvetet osportsligt uppträdande. Det måste ha stört Karpov. Jag skulle kunna beskriva Kasparovs agerande, men nu kan jag tack vare YouTube i stället visa ett videoklipp från teaterscenen i Sevilla. Vi ser när Karpov utför torndraget till c6 följt av Kasparovs svarsdrag och osportsliga uppträdande.



Anledningen till att jag inte längre tror att Kasparov medvetet försökte psyka Karpov och knäcka honom en gång för alla är att jag sedan dess har sett flera exempel på Kasparovs okontrollerade minspel när han själv har gjort ett dåligt drag. Vi får återkomma till den varianten.