fredag 1 februari 2008

Mitt val

Med hänvisning till gårdagens inlägg – här är mitt favoritavsnitt i Johan Furhoffs Riltonreportage i TfS nr 1/08 (som når prenumeranterna om ett par veckor).

”Själv skulle jag möta Tiger i sista ronden. Jag visste så snart jag såg lottningen att det skulle bli ett ovanligt parti. Jag avskrev jag snabbt alla planer på att förbereda mig i detalj, och tillbringade kvällen med detektivromanen ”Mick Cardby works overtime”. Hjälten hamnade hela tiden i brydsamma för att inte säga hopplösa situationer, men klarade sig varje gång genom fräckhet och duperingsförmåga. Tänkvärt. Nästa förmiddag på väg till spellokalen satt på busshållplatsen en skäggig ung man i solkig vit mantel som entonigt läste högt ur koranen på arabiska. Under vägen till Hornsgatan, där vi kom att sitta mitt emot varandra, reflekterade jag att ett sådant slaviskt förhållningssätt till en urkund vore problematiskt oavsett om det gällde bibeln eller koranen. Oavsett urkund – encyklopedin? Jag förstod nu att jag borde förhålla mig på ett friare sätt gentemot spelöppningsteorin i mitt stundande parti, och inte heller slaviskt följa mina egna analyser.”
I partikommentarerna blir det förstås en återknytning till ingressen. Läs hela artikeln i TfS. Om du inte redan är prenumerant så kan du ordna den saken här!