fredag 25 april 2008

Sigemanturneringen rond 4


Tiger har dragit 1.g3 och Axel tvingas återuppliva tråkiga minnen från Valby (Scandinavian Open). Foto: LG


I kommentatorrummet får de tio deltagarna i Sigemanturneringen sina fiskar varma. Lyckligtvis häcklar Stellan Brynell dem med gott hjärta och en passande dos självironi. Stellan förklarade varför Tiger Hillarp Persson valde 1.g3 mot Axel Smith: ”Axels hjärna är proppfull med öppningsvarianter och Fritzanalyser. Med 1.g3 lyckas Tiger koppla bort 99 procent av Axels hjärna.” Före turneringen fick Stellan en fråga av Jonny Hector: ”Vem ska du hacka på nu när jag inte är med?” Ack, som om det skulle vara ett problem.

I ett referat i Sydsvenskan efter rond 1 skrev jag att jag hade stött på en frånvarande Jan Timman på promenad genom Rörsjöparken. När jag sedan förklarade vad som hade hänt för grannen Stellan, så kunde han påpeka att jag var ute och cyklade. Jag hade i själva verket mött Timman i Kungsgatans lummiga allé, på ett ställe som ligger ett par hundra meter från Rörsjöparken. Mitt misstag – en smula pinsamt med tanke på att jag har bott i Malmö i hela mitt liv och borde veta var stadens parker börjar och tar slut - avhandlades också i kommentatorrummet. Men när jag tillrättavisas av Stellan befinner jag mig alltså i gott sällskap, vid de tillfällena känner jag mig nästan som en stormästare.

Stellan berättade att Axel hade mött Henrik Danielsen i Scandinavian Open för några veckor sedan och då också fått 1.g3 emot sig. Det partiet förlorade Axel, och Stellan spekulerade i att det var en av Tigers inspirationskällor i öppningsvalet. Efter några sekunders tystnad kom Stellan på att i samma turnering hade Danielsen gjort samma förstadrag mot – Stellan. Så fick vi en liten redogörelse för det partiet och speciellt denna ställning:

Henrik Danielsen – Stellan Brynell


Stellan: ”Jag hade tänkt spela Dg4+ men drabbades av en blackout. Plötsligt upptäckte jag att jag hade släppt damen på h4. När jag tittade på Danielsen så mötte han min blick och kommenterade: ’Ooooops’. Om jag stått upp så hade jag svimmat.” Trots pjäsbortsättningen slutade partiet remi.

I Sigemanturneringen var tungviktaren Jan Timman nere för räkning i första och andra ronden. I tredje ronden hängde han mot repen. Det såg inte bra ut. I fjärde ronden fungerade jabbarna som de skulle.

Jan Timman - Kjetil A Lie


24…Sg8
Efter 24...Sxd5 25.Lxd5 Txd5 tycks ställningen vara i jämvikt. Kjetil får anledning att ångra att han lämnade d5-bonden i fred.
25.Txf7+!? Txf7 26.Lxf7 Kxf7 27.De6+ Kg7 28.Dxd6 Db6?
Nu blir d-bonden svårhanterlig. Efter 28…Da7 29.Tc1 Tb7 har svart koll på fältet d7. Men i stället för sjunde raden siktar Kjetil in sig på första raden.
29.Dd7+ Kh8 30.d6 Txb2 31.De6 Tb5
31…Dd4 ser ut som ett kanondrag – tills man upptäcker 32.De5+, och efter 32…Dxe5 33.fxe5 Tb8 34.e6 ser de förbundna fribönderna farliga ut.
32.De2 Tf5?
Det avgörande misstaget. Springaren måste omgrupperas: 32…Sh6! 33.d7 Sf7 34.De7 Kg7 med trolig remi. Vit måste undvika 35.d8D?? Dxd8 och det är något med första raden.
33.d7 Tf8 34.De8 Dd8 35.Dxf8 uppg.

Det blev en mycket lyckad dag för Holland. Daniel Stellwagen var på väg att bli avtvingad en halva av Lajos Portisch, men det ordnade sig.

Lajos Portisch – Daniel Stellwagen


25.Lg6? Lf6! 26.uppg.
Vit kommer torn under. Portisch kunde ha säkrat remi med det eleganta 25.Sg6+!. Efter 25…hxg6 26.Lxg6 hotar Dh5+ med matt. Svart måste spela 26…Lh6 och efter 27.Dd7 Lg7 28.Dd1 blir det dragupprepning och remi. Svart kan inte besvara 25.Sg6+! med 25...Kg8?? på grund av 26.Db3+ Ld5 (26...Tf7 27.Sxe5 och vit vinner.) 27.Dxd5+ Dxd5 28.Se7+ Kh8 29.Sxd5 och vit vinner.