torsdag 31 juli 2008

Wales, sommar och schack


Sten Bernhardsson blickar ut över det walesiska landskapet.

Vad spelar vit i diagramställningen till höger? Den uppkom i partiet James Cobb-Andrew Dunn, Pontypridd den 5 juli 2008. Lösningen finns längst ner i detta inlägg.

Jag har en dröm om att någon gång återvända till Wales och då gärna spela med i en turnering. Det var så skoj förra gången, sommaren 1977. Min flickvän och jag var på vår första semester, nyförälskade och med ryggsäckar. Den sommaren åkte vi runt i Storbritannien. Efter Wales väntade Skottland och England. Those were the days. Jag spelade med i en öppen turnering i Caernarfon och njöt av atmosfären. När jag nu läser min artikel från Schacknytt nr 7/1977 om turneringen så ser jag att jag också kunde vara nöjd med resultatet. Det har säkert undermedvetet hjälpt till att bevara minnet av det hela som en väldigt positiv upplevelse. Från min artikel i Schacknytt:

”Spellokalen var inrymd i ett sekelgammalt hus där länsade bokhyllor och odiskade grogglas tydde på att dess förre ägare gett sig i väg. Byggnaden hade inköpts av kommunen, som gjort huset till medelpunkt i en semesteranläggning.
Turneringen försiggick i en avspänd atmosfär och den alltid like korrekte turneringsledaren hade en lätt uppgift. Det enda intermezzot bestod i att tekokaren gav upp, vilket väckte viss förstämning i det engelska lägret.
Det började bra med tre vinster. Remianbud på såväl gaeliska som engelska avslogs konsekvent. Därpå följde en förlust i fjärde ronden mot Walesmästaren Howard Williams. En grov miss i sjätte draget gick inte att reparera trots idoga försök. Därmed var turneringen i praktiken avgjord. Williams segrade efter vinster i alla sina partier. Jag lade själv beslag på andraplatsen.”
Det var i den vevan som jag var med om att ta allsvenskt guld med Lunds ASK två år i följd, så det fanns en del att glädjas åt på den fronten. I dag har jag en mycket större förståelse för schack, men det återspeglas sannerligen inte i rankingtalet. Så är det bara, räkneförmågan är inte vad den har varit.

Ibland påminns jag om sommaren i Caernarfon, som när jag såg att Sten Bernhardsson spelade med i South Wales International för ett par veckor sedan. Han var där tillsammans med hustrun Katherine. Även han fick möta Wales topprankade spelare. I dag är det IM James Cobb. Det partiet slutade remi. Det gick över huvud taget bra för Sten som slutade på 15:e plats (46 spelare). Sten skriver:

”Vi var i Wales 2005 då turneringen gick i Caerleon utanför Newport. I år spelades South Wales Open i Glamorgan University, Pontypridd utanför Cardiff. Pontypridd uttalas på walesiska med tonande th i slutet. Ett mycket lyckad semester trots regn och kyligt väder. Mitt resultat var över förväntan med 5 av 9 mot mycket bra motstånd (medel 2305). Jag remiserade mot IM James Cobb som spelar på förstbordet i Wales landslag.”
Diagramställningen är hämtad från just South Wales International. James Cobb missade inte chansen att briljera: 29.Te6!! (Här gäller det att avlänka svarts dam från försvaret av kungsflygeln.) 29…fxe6 30.Sxh6+! Kh8 (30…gxh6 31.Dg6+ leder ju till matt.) 31.Sf7+ Kg8 32.Sg5 uppg. Det är matt i några drag.

Och i dag har Sten fullt upp med Rödeby Open.