måndag 12 april 2010

Kajs måndagsklur - 1

Med start i dag kommer Kaj Engström att presentera kluriga schackproblem här på bloggen på måndagarna. Skicka honom gärna kul uppgifter som du har upptäckt på annat håll. Första gången jag träffade Kaj var i samband med SM i Linköping 1984, då Ingemar Johansson och jag hade hand om SM-bulletinen. Där bidrog Kaj med ett par egna uppgifter. Så det är väl bara att ta upp tråden där vi tillfälligt tappade den för tjugosex år sedan:

I augusti vid Tromsöturneringens årliga grillfest hemma på gården hos turneringsledaren Jan Sigmund Berglund presenterade jag min mycket svårlösta hjälpmatt i fem drag med två lösningar för Emanuel Berg. Dittills svårlösta måste tilläggas. Jag har sedan den publicerades på 90-talet i TfS visat den för massor av schackvänner och flera har hittat ena lösningen, den med förvandling, givetvis med bräde och pjäser, men ingen den andra lösningen. Emanuel Berg hittade bägge lösningarna med en kvarts(!) betänketid, blint(!!), det vill säga varken bräde eller pjäser fanns i närheten. Vill du försöka att bräcka stormästarens bravad?

Kaj Engström, TfS 1999


Hjälpmatt i fem drag
(Svart börjar och man hjälps åt.)

Lösningen kommer i morgon.

KAJ ENGSTRÖM
kaj.engstrom@edu.lulea.se