måndag 12 april 2010

Schack på teaterscenen

Mikkel Wallentin är hjärnforskare men också författare, poet och dramatiker. Hans första pjäs, ”Grünfeld forsvar” hade premiär den 28 februari i år på Teater V i Valby, en förort till Köpenhamn. Ett tack till Dennis Madsen som har tipsat mig om en intervju med Wallentin i Dagbladet Børsen. Som framgår av den har pjäsens titel inspirerats av det klassiska partiet Donald Byrne–Bobby Fischer från 1956. Dramatikerdebutanten kan sin schackhistoria. Till skillnad från Lars Noréns drama ”Bobby Fischer bor i Pasadena” är schackanknytningen mycket mer än en några repliker. Som framgår av trailern på Teater V:s hemsida spelas det blindschack i en scen. Jag har för övrigt inte sett pjäsen i fråga – jag hade inte hört talas om den innan jag fick mejlet från Dennis – och sista föreställningen på Teater V var den 28 mars.

Mikkel Wallentin har en hemsida och jag citerar en del av den presentation av sig själv som han ger:
”Mikkel Wallentin arbetar fortsatt primärt med hjärnans arbete med språk, men är också involverad i andra forskningsprojekt, till exempel hur musik uppstår i hjärnan, och vad som sker i våra hjärnor när vi tränar för att bli experter på något, till exempel schack.”
"Stort, sært og særdeles underholdende – ny dansk dramatik for fuld skrue!" Jyllands-Posten

"Bragende dramatikerdebut [...] slet ikke til at pille ud af tankerne" Information