fredag 20 augusti 2010

Helgguiden

Idag fredag inleds en stor schackfestival i Barcelona med sammanlagt omkring 650 spelare i två öppna turneringar. Det här är tolfte upplagan av festivalen och det kommer att bli deltagarrekord. I A-gruppen finns 24 stormästare bland de föranmälda, däribland Ulf Andersson och Lars Karlsson. Fjolårsvinnaren Alexandre Fier från Brasilien är nionderankad.

I denna Zlatans hemstad är det knappast någon överraskning att det finns en innefotbollsturnering bland sidoevenemangen. Den spelas måndag, onsdag och fredag klockan 12-14, vilket ger de fotbollsengagerade schackspelarna två och en halv timmes vila före schackronderna. Om vi uppehåller oss vid fotbollsturneringen för ett ögonblick så är det femmannalag med fyra avbytare. Zlatan är inte föranmäld. (Och för att gå ett steg vidare i fotbollsspåret: vem är MFF:s bäste schackspelare genom tiderna? Min gissning: målvakten Jonnie Fedel. Som junior spelade han med i Malmö AS).

Tips till nästa års SM-arrangörer i Västerås: se till att det finns en fotbollsturnering bland sidoevenemangen. Om jag är på plats kan jag ställa upp som linjedomare. (Att vara rundningsmärke på en fotbollsplan roar mig däremot inte ett dugg.)

Håkan Hansson, Lunds ASK deltar i en öppen turnering i Rewal, Polen som inleddes i går torsdag. Håkan fick möta tredjerankade GM Jevgenij Sjarapov från Ukraina i första ronden. Stormästaren vann. Det finns förstås länkar till turneringshemsidorna - Barcelona, Rewal och andra evenemang - i högerspalten under Aktuella turneringar.

Annars är det väl slut med sommarturneringarna. Höstsäsongen är på gång och den startar mer eller mindre glansfullt. I Linköpings ASS har man planerat en ambitiös säsongsupptakt. I kväll kommer Pia Cramling på besök i klubblokalen och håller föredrag. I morgon lördag spelar hon parschack tillsammans med Linda Åström. Motståndare på Stadsbiblioteket i Linköping klockan 11.30 är Pontus Carlsson och kommunalrådet Mats Johansson (S). Jag känner inte till den senares spelstyrka men misstänker att han ska undvika att lova för mycket när han kommer med sina dragförslag. Det blir två partier.

I tisdags hade jag funderingar kring vilken svensk spelare som gjort bäst ifrån sig i Junior-VM genom tiderna. Jag nämnde några kandidater, och nu har jag bestämt mig för vem som får min röst om jag skulle tvingas välja. Då blir det Ferdinand Hellers i Gausdal 1986. Jag nöjer mig med att nämna de sju främsta i prislistan: 1. Walter Arencibia 9,5 (av 11); 2. Simen Agdestein 9,5; 3. Ferdinand Hellers 9; 4. Jevgenij Barejev 9; 5. Josef Klinger 9; 6. Jeroen Piket 8,5; 7. Viswanathan Anand 8,5 poäng. Det årets juniorvärldsmästare förlorade ett parti – mot Ferdinand, som också sopade brädet med en blivande världsstjärna:

Ferdinand Hellers – Jevgenij Barejev
Vit drar



17.Sd4! Kd7
På 17...Sb8 följer 18.Sxb5 axb5 19.Dd4, och 17...e5 faller på 18.De3 Dxd6 19.Sxc6.
18.Lxb5! axb5 19.Dxf7+ uppg.

Visst kan man tycka att det är synd att den grabben offrade schacket för juridiken ... Jag avrundar med en partiställning från sommarens Junior-VM i Chotowa:

Emilio Cordova – Das Debashis
Vit drar



Vits torn skulle bra gärna vilja komma till e7. Dags att gå till verket och försöka förverkliga den drömmen.
34.d5! cxd5 35.Lxd5 Ta6
35...exd5 36.Te7+ Kf8 37.Dxd5+ och ajöss.
36.Tae1 Te8 37.h5!
Medan svart försöker hålla emot på e6 för allt vad han är värd sätter vit i gång en avgörande upprullning.
37...Dc8 38.Lc4 Ta8
38...gxh5 faller på 39.Txf5+.
39.g4! Sc3 40.gxf5 Sd5 1-0
Oklart om svart förlorade på tid eller gav upp. Det kan ju kvitta. Efter 41.Txd5 exd5 42.Dxd5+ är det matt på gång.