fredag 8 oktober 2010

Helgguiden

Från avslutningen i Chanty-Mansijsk. Foto: Elmira Mirzoeva

OS i Chanty-Mansijsk är historia och det är dags att rikta blickarna mot andra schackarenor. Men innan OS läggs till handlingarna – här en intervju med Stellan Brynell, coach för svenska laget i öppen klass.

Hur många gånger har du varit med som spelare respektive coach i OS?
- Fem gånger som spelare (i Istanbul 2000 och Calvia 2004 var jag kombinerad coach och spelare under inledningsronderna) och tre gånger som coach. Dessutom har jag haft samma funktioner i Lag-EM vid flera tillfällen.

Hur står sig Chanty-Mansijsk som spelort och arrangörsmässigt i jämförelse med dina tidigare OS?
- Det var ett mycket bra arrangemang, kanske det bästa jag varit med om. Allt fungerade som det skulle, hotell och mat var utmärkt, spelförhållandena bra. Inget att klaga på helt enkelt.
- Orten var väl inte så rolig, men det var åtminstone inte så kallt som jag hade fruktat.

Vad innehöll Kirsan Iljumsjinovs presentpåse den här gången?
- Det var en påse med en t-shirt, keps, armbandsklocka, penna och en hyllningsbok om honom själv. Kanske var det något mer, kommer inte ihåg. Varje spelare och coach fick var sin påse. Vad Fide-delegaterna fick vet jag inte.

Laget laddade upp i Stockholm några dagar före avfärden. Vad gjorde ni de dagarna?
- Analyserade olika öppningsvarianter, spelade träningspartier med speciella öppningsteman (snabbschack) och tränade fysiskt i gymmet (jag var inte så flitig där...). Att umgås och lära känna varandra bättre har också stort värde.

Vad är det du tar hänsyn till när du tar ut laget till en rond?
- Naturligtvis vilka vi möter. Formen hos spelarna har betydelse, i början försöker man få igång alla, men sen tar jag ut det laget som jag tror har störst chans att vinna. Ibland kan det vara bra att ge någon en paus för att krafter ska finnas hela tävlingen. Färger styrs jag inte så mycket av, man kan inte förvänta sig exakt rättvisa där. Normchanser (inte aktuellt denna gång) eller bordspriser tar jag ingen större hänsyn till. OS är en lagtävling så lagets resultat har högsta prioritet.

Rent praktiskt, hur långt i förväg måste laguppställningen för varje rond vara inlämnad?
- Den skulle lämnas in mellan nio och halv tio på morgonen innan ronden, som började klockan tre.

Det var visst nånting med att Norges coach Peter Heine Nielsen hade glömt att lämna in laguppställningen till rond 1 i tid, men fick en påminnelse och gavs chansen att ställa över Magnus Carlsen. Har du missat att lämna in laguppställningen i tid nån gång?
- Nej. Det är den enda uppgiften man absolut inte får missa. Men om man ska spela med de fyra främsta så behöver man inte lämna in laguppställningen, då blir det dessa fyra automatiskt.

Deltar du själv i prepparna nånting eller är det upp till var och en och sköta den saken?
- Jag kan ha åsikter om vilken öppning eller öppningsvariant som är lämplig, och om det är nån variant som jag själv spelar kan jag ge konkreta råd. Jag kan hjälpa till och analysera kritiska ställningar. Vissa spelare sköter gärna sig själv medan andra gärna vill ha ett bollplank.

Var det nån som fick hjälp av dig med en eller annan öppningsvariant? Tänker du i sådana fall att ni kommer att vara konkurrenter i exempelvis elitserien?
- När Emanuel spelade svart mot Movsesian påminde det rätt mycket om hur jag brukar spela mot framskjutningsvarianten i Franskt. Jag struntar helt i att vi kan tänkas spela mot varandra längre fram.

Har laget fasta rutiner för exempelvis måltider och eftersnack om den spelade matchen?
- Lunch och middag äter vi gemensamt. Frukosten tar man när man känner för det. Alla har ju inte samma dygnsrytm. Vi brukar ha spelarmöte när nästa dags lottning (vid tiotiden på kvällen) ligger klar och då meddelar jag direkt vem som ska spela.

Vad gjorde ni på de två fridagarna?
- Vilade. En kortare utflykt. Inget speciellt egentligen.

Det var ju ett par stora fester kvällarna före fridagarna – Bermudapartyt och irländska partyt. Var ni aktiva även på den fronten?
- En del. Själv har jag blivit för gammal för sånt.

Du fyllde år under OS – fick du antyda att det eventuellt kunde vara nån som fyllde år?
- Nej, det behövdes inte. Sånt är ju allmänt känt via Facebook.

Laget var seedat på 34:e plats och slutade på 34:e plats. Nöjd?
- Nej. Jag tyckte vi spelade bättre än så. Men som vanligt i olympiaden har man inte råd att förlora i sista ronden.

Blev det nån hjältematch för laget den här gången?
Det borde blivit en sån mot Azerbajdzjan men tyvärr kladdade vi till det och förlorade med 1,5-2,5.

Det är elitseriepremiär den här helgen. Om ditt Limhamns SK inte vinner serien – vem blir det då?
- Ett Stockholmslag eftersom de alltid vinner.

* * * * *

När det gäller Fide-kongressen så har det mesta handlat om presidentvalet. Här en väl så viktig uppgift: Hans Tikkanen tilldelades stormästartiteln officiellt. Källa: Anil Surender.

Knappt har schackuren i Chanty-Mansijsk svalnat så är det dags för ett nytt toppevenemang, fast i betydligt mindre skala. Imorgon lördag spelas första ronden i Grand Slam-finalen i Bilbao. Idag klockan halv två är det invigning på Guggenheim Museum i den spanska staden. Bilden till höger: Hunden som står och vaktar utanför museet är helt uppbyggd av blommor! (Foto: Lena-Britt Järnstedt) Där finns Magnus Carlsen, Vladimir Kramnik och Alexei Shirov, som alla var engagerade i OS mer eller mindre framgångsrikt. Startfältet kompletteras av Viswanathan Anand, en utvilad världsmästare. Denna kvartett spelar en dubbelrondig turnering enligt Bilbaosystemet där vinst ger tre poäng, remi en poäng och förlust noll. Det är dags för Carlsen att revanschera sig för de tre förlusterna i Chanty-Mansijsk. Uppdatering: I morgondagens rond 1 spelar Kramnik-Carlsen och Shirov-Anand.

Om vi håller oss till Spanien så arrangeras det en öppen turnering i Calvia med tretton svenskar i startfältet. Högst rankad av dem är Bo Adler. Den turneringen startar också imorgon.

Helgens stora evenemang hemmavid är förstås elitserieupptakten i Göteborg och Lund. Jag kommer själv att ta mig till Lund och planerar att direktblogga därifrån med början i kväll. Det är ämnet för nästa inlägg. Det kommer att bli hårdbevakning av elitserien på den här bloggen. Jag har lite nya idéer jag vill pröva. Det kommer att bli många järn i elden för mig den här helgen och jag skulle mycket uppskatta om ni som följer de sexton elitseriepartier som direktsänds hör av er med rapporter i kommentarfältet. Kom gärna med analyser till pågående partier. Då skulle jag kunna koncentrera mig på de partier som inte visas i direktsändning.

Den här helgen startar också tyska Bundesliga. Direktsändningslänken finns förstås i den oumbärliga högerspalten. Det är rond 1 på lördag och rond 2 på söndag, men redan idag spelas tre matcher i förväg från rond 7. Tyskland slutade för övrigt på 64:e plats i OS vilket har beskrivits som en ”katastrof”. Där hänger förbundskaptenen Uwe Bönsch säkert löst.

I Helgguiden tar jag upp de större evenemangen. Vad gäller lokala turneringar så har du alla möjligheter att göra reklam för dem i kommentarfältet. En lördagsblixt? Ett distriktsmästerskap? Försök locka deltagare via komentarfältet. Jag driver inte den här bloggen för att tjäna pengar och har följaktligen inga annonser, men öppnar gärna kommentarfältet för ideellt arbetande schackarrangörer.

5 kommentarer:

Lars Grahn sa...

Min nya strategi: när jag öppnar det här kommentarfältet så stänger jag det i förra inlägget. Det kan räcka att ha ett fält öppet. Men det går förstås bra att fortsätta en tidigare diskussion här.

Robert Ericsson sa...

Dags för nytt blod i din musiksamling. Hoffmaestros "Lullaby" kanske kan vara något så här på nattkröken :-)

/Robert

Anders Hansen sa...

Detta kan du också lägga till i musiksamlingen Lasse. Får dig att komma i stämning för bataljen i Lund.
Metallica gör covers på Black Sabbath låtar: Hole in the sky och Sabbra Cadabra

Lars Grahn sa...

Anders, vilka åtta partier från Lund tänker du bjuda på i kväll i direktsändningen? LASK-matchen?

Minns när Metallica gav en konsert i Göteborg – det kan ha varit i samband med SM eller Lag-EM. Det fanns återförsäljare av Apotekets gula öronproppar ute på stan och det verkade göra lysande affärer.

Lars Grahn sa...

Strulig start med direktsändningen från Bundesliga. Hoppas att det fungerar bättre i Göteborg och Lund.