söndag 17 oktober 2010

Och klubblivet?

I kommentarfältet till föregående inlägg undrade Matti Svenn (bilden, foto: Ingemar Johansson) hur det står till med klubblivet runt om i landet. Vad gäller Limhamns SK så inskränker sig min aktivitet numera till ett par seriepartier per säsong. Men jag vet att det tack vare Conny Holst finns en stor ungdomsverksamhet och en livaktig aktivitet bland veteraner. Det som i stort sett saknas är tydligen aktiva medelålders medlemmar. I den åldersgruppen tycks schackspelandet i regel få stå tillbaka för familj och arbete.

När jag kom till Limhamns SK i början på 1960-talet fanns det framför allt två personer som skötte klubben. Sven Klerstam tog hand om organisationen i stort, det var han som var turneringsledare och hämtade oss juniorer i sin svarta Hillman (bara det att åka bil var stort för mig på den tiden) och körde oss till bortamatcherna i juniorserien. När det var hemmamatcher och klubbturneringar tog jag spårvagn 4 till Limhamn. Det var Sven som gjorde LSK till en av landets största klubbar.

I klubblokalen på Kalkbrottsgatan var det Hugo Andersson som ordnade kaffet och tog hand om nytillkomna medlemmar. Det fanns ju inget matematiskt rankingsystem på den tiden, så Hugo tog på sig uppgiften att spela några fria partier med de nyanlända innan de placerades in på rankinglistan, där det var ”känd eller förmodad spelstyrka” som gällde. Hugo var en mycket uppskattad hustomte. Han hade ett favorituttryck när han satt och spelade: ”De är inte lätt att rulla grus”. Ibland nickade de andra gubbarna instämmande.

Senare minns jag att Malmö SS, som idag saknar spellokal, hade ett system med klubbvärdar. Det var schemalagt och klubbvärdens uppgift var att ta hand om nya medlemmar. Finns det någon klubb idag som har ett så organiserat mottagande? Det vanliga är väl tyvärr att den nyanlände anländer till en klubblokal där alla har fullt upp med att klura ut sitt nästa drag.

* * * * *

Min franska är inte vad den borde vara så när jag skulle läsa pressinformation om den snabbschackturnering i Cap d'Agde som börjar på fredag fick jag infallet att anlita Google Translate. Jag fick lite hjälp på traven med texten, och till det som så ofta när man anlitar denna tjänst ett gott skratt. Nog är väl översättningen nedan rätt – eh, misslyckad …

”Dans le cadre du lancement des 9e rencontres d'échecs qui auront lieu du 22 au 31 octobre 2010” förvandlades snabbt till: ”Som en del av lanseringen av den 9: e mötet i misslyckanden som kommer att äga rum 22-31 oktober 2010”. Spontan fundering: om man har haft åtta misslyckade möten – varför då ge sig på ett nionde?

Det fanns en tid när många talade om att datorerna skulle eliminera intresset för schack. Nu har det ju ändå inte blivit så, även om analysprogrammens ranking har rakat i höjden. Hur står det egentligen till vad gäller datorstödd översättning? Upplever de professionella översättarna det som ett hot? Idag finns det väl inte något översättningsprogram som är ens i närheten av FM-styrka? Eller?

9 kommentarer:

Lars Grahn sa...

Gomorron, tidig start för direktsändningarna idag. Från Skanderborg kan vi se Igor Teplyi-Axel Smith och från Calvia Gabriel Voiteanu-Jörgen Karlsson. Jörgen är en av tre som delar ledningen inför dagens slutrond.

Jag vet fortfarande inte hur matchen Kortchnoi-Hort slutade ...

Curt Peterson sa...

Hej Lars,
Uppskattar verkligen Din blogg men jag måste nog hålla med om att Din franska inte är helt optimal.
Var får Du in misslyckandet? Min franska är inte heller så bra men jag lärde mig lite när jag bodde i Bryssel ett par år för länge sedan. Min översättning av frasen blir ungefär "Som ett led i lanseringen av den nionde schackturneringen som kommer att äga rum ...

Lars Grahn sa...

Oj, där blev det en missuppfattning. Jag citerade en ordagrann översättning från Google Translate. Min egen franska är lite bättre än så ...

Curt Peterson sa...

OK Du har alltså flera strängar på Din lyra. Du är en skämtare också!

Thomas Johansson sa...

Några särskilda klubbvärdar i MSS minns inte jag i alla fall, så det hade nog försvunnit till 1983, eller så dök det upp efter att jag lämnat klubben.

Men det vore intressant med en seriös diskussion om klubblivet och hur man eventuellt kan locka tillbaka folk från internet tillbaka till klubben, åtminstone 1-2 ggr i månaden. Frågan är så klart vad som behövs för att åstadkomma det?

Vi rör ju oss mot allt kortare betänketider, så kanske det skulle vara intressant med ett Lag-DM (eller ett rent Malmömästerskap) i snabbschack?

Om en match inte tar mycket mer än en timme, skulle folk kanske ha tid och intresse av att spela och sedan efter ½-1 timmes efteranalys eller samvaro därefter återgå till vardagssysslor som att veckohandla osv?

Särskilt om man lägger rondstarten lite tidigare, typ kl 9. Är man van vid att gå till jobbet kl 6-7 på morgonen så känns ju en rondstart kl 11-12 som om halva dagen redan gått.

Matti Svenn sa...

Schack är ett svårt spel, det krävs mycket av spelaren och man är väldigt utsatt - lite som en boxare i ringen. Man kan inte skylla sina drag på nån annan än sig själv. Schack är otroligt svårt.
Man måste därför tycka att det i grunden är roligt att befinna sig i Caissas värld annars blir det svårt att vara där i en evighet.
En inställning är:
att man gör ett drag i taget, varannan gång, man spelar ett parti i taget. Man spelar en match åt gången.Sakta och säkert går partiet framåt.
Precis som i övriga livet blir det nåt slags resultat av vad man presterat. Förhoppningsvis blir man rätt nöjd med det.

Robert Ericsson sa...

Apropå datoröversättning av text, den förträffliga tidskriften Språktidningen skrev om ämnet förra året. Här kan läsas en kort summering av artikeln.

/Robert

Per Ahlström sa...

Jag blev lite nostalgisk när jag läste om gamla Limhamnare. Minns dem från mina år i klubben.på 60-talet. Här i Linköping fanns Sven Öberg. Han var precis som Hugo en sorts hustomte. Han brukade hålla till i pentryt där han puffande på sin pipa kokade kaffe och pysslade om klubbens spelare.
Han var rätt ekonomisk för att inte säga snål. Kaffe som blev över sparades i termos och för att öka hållbarheten exta så ställdes termosen i kylen...

Carl-Axel Nilsson sa...

Imorgon tisdag startar Malmö AS-Kirsebergs SK Öppna KM i långschack. Garanterat förstapris på 1500:- med spel över 7 tisdagar. Schweizerlottning. Tävlingen är öppen så alla hälsas välkomna!
Carl-Axel Nilsson, tävlingsledare