lördag 2 oktober 2010

OS: Bordspriserna

Sune Berg Hansen ser lite bekymrad ut. Danmark ligger tre placeringar efter Sverige i öppen klass. Foto: Elmira Mirzoeva

Sedan jag skrev föregående inlägg har laguppställningarna för sista ronden publicerats. Min misstanke att vitryssen Vitalij Teterev skulle stå över i matchen mot Sverige därför att han vill slå vakt om sitt fantomresultat och ett hägrande bordspris visar sig ha solid grund. Han är inte med i morgondagens match.

Sverige – Vitryssland
Emanuel Berg – Sergej Zjigalko
Evgenij Agrest – Andrej Zjigalko
Tiger Hillarp Persson – Jevgenij Podoltjenko
Nils Grandelius – Kirill Stupak

Håkan Winfridsson om bordspriserna: ”Jag tror att bordspriserna är på varje bord och om man tittar på OS-hemsidan så finns det ju en lista för varje bord och man kan också konstatera att de som är med på listan har spelat minst 7 partier. Bordspriserna påverkar ju även laguttagningarna i Ryssland I, bord 2 står över (vinner sitt bord nu) för att bord 4 och 5 ska få 7 partier och kunna vinna sina bord.” Det skulle ändå vara bra att få ett bombsäkert besked om vad som gäller i fråga om bordspriserna.

Laguppställningar i damklassen:

Sverige – Bolivia
Inna Agrest – Daniela Cordero
Christian Andersson – Eugenia Ramirez
Ellinor Frisk – Raisa Luna
Emilia Horn – Gabriela Solis

Och idag kommer Tromsö att tilldelas OS 2014, för ingen tror väl att Albena kan få fler röster? (Å andra sidan trodde jag inte att Silvio Danailov skulle bli ECU-president ...) Uppdatering: Tromsö-Albena 95-47! Schack-OS i Norge om fyra år!

Jag återkommer med ett längre inlägg i eftermiddag då jag också kopplar på kommentarfunktionen. Hoppas att vi ses då.