fredag 1 oktober 2010

OS: Rond 10

Gårdagens möte mellan Levon Aronian och Vladimir Kramnik slutade remi. Foto: Elmira Mirzoeva

Det här inlägget kommer att uppdateras under dagen.

Undantagstillstånd i Ecuador, kaos i huvudstaden Quito, och mitt i detta ska Ecuadors båda OS-lag försöka koncentrera sig på att spela schack. Tänker på Johan Hellsten och hans familj, som för några år sedan flyttade från Chile till Ecuador. Johan jobbar som schackinstruktör och har förmodligen tränat en eller annan i den ecuadorianska truppen. Ecuadors damlag spelar alltså mot Sverige.

Tänkte att jag skulle försöka finna intressant information om schack i Tadzjikistan genom att besöka tadzjikistanska schackförbundets hemsida. Men en sådan hemsida finns tydligen inte. Jag har i alla fall funnit att Evgenij Agrest ska spela mot det förbundets sekreterare. Om någon nu blev klokare av det.

Ett scenario jag inte vill se i damklassen: Rysslands förstalag har säkrat guldet redan före sista ronden (mycket troligt) och möter då Rysslands andralag (nu en matchpoäng från silverplats). Andralaget kan också ta medalj i händelse av vinst och andralaget vinner. Då spelar det ingen roll hur hårt förstalaget har kämpat – det kommer ändå att spekuleras. Om arrangörslandet tillåts ställa upp med ett andralag, så bör det laget i mitt tycke ha en snittranking som inte placerar det bland låt säga de tjugo främsta lagen.

Det finns också anledning att fundera på det här med udda eller jämnt antal lag i de båda klasserna. Det är en sak hur det ser ut på förhand, en annan när det väl är dags för spel. Första dagen var det tydligen udda antal lag i båda klasserna. Det har det varit till och från under tävlingens gång. Det problemet motiverar inte att andralag tillåts. Eller femtelag för den delen.

Sanan Sjugirov kom tvåa i Junior-VM senast och idag väntar en ännu tuffare uppgift: Sanan Sjugirov, Ryssland IV - Magnus Carlsen, Norge. Här även en genväg till toppmatchen Ukraina-Frankrike.

Här är dagens svenskmatcher:

ÖPPEN KLASS

Sverige – Tadzjikistan 4-0
Emanuel Berg – Farruch Amonatov 1-0
Evgenij Agrest – Jamshed Isajev 1-0
Tiger Hillarp Persson – Sochib Djurajev 1-0
Nils Grandelius – Rasjid Chouseinov 1-0

Genväg till direktsändning av dessa fyra partier – klicka här!

Wow - första delen i en möjlig succéplan är avklarad. Andra delen är som tidigare angetts en hjältematch mot ett starkt lag i söndagens slutrond. Den här braksegern är något att glädjas åt under den spelfria lördagen.

Tiger Hillarp Persson – Sochib Djurajev
Svart drar



I en förlorad ställning tog Djurajev sista chansen:
51...Lxb3 52.axb3 a2 53.Th6+
Enda vinstdraget.
53...Kf7 54.g6+ Ke6 55.Th1
Tornet har gjort sitt för de förbundna fribönderna och kan dra sig tillbaka och göra en sista insats för den goda saken.
55...a1D 56.Txa1 Txa1 57.Kf4 Tb1 58.Kg5 Txb3 59.Ld6 uppg.

Mitt gårdagstips: jag förutsåg en storseger men missade att den skulle bli så stor.

DAMKLASSEN

Sverige – Ecuador 0,5-3,5
Christin Andersson – Fierro remi
Ellinor Frisk – Racio Vasquez 0-1
Emilia Horn – Evelyn Moncayo 0-1
Angelina Fransson – Paulina Orejuela 0-1

Genväg till direktsändning av dessa fyra partier – klicka här!

Mitt gårdagstips: inte bra. Tipsen tillkommer alltså innan laguppställningarna är kända. Duger det som ursäkt att förutsättningarna förändrades tvärt när Inna stod över?

* * * * *

BORDSPRISERNA


Bord 1 efter nio ronder:
1. Vasilij Ivantjuk, Ukraina 2880 (6,5/8)
2. Levon Aronian, Armenien 2830 (5,5/8)
3. Ivan Sokolov, Bosnien-Hercegovina 2815 (4,5/6)

Genvägar till deras partier idag:
Vasilij Ivantjuk – Maxime Vachier-Lagrave, Frankrike
David Navara, Tjeckien - Levon Aronian
Colin McNab, Skottland - Ivan Sokolov

Bord 5 (reserver) efter nio ronder:
1. Sebastien Feller, Frankrike 2712 (5,5/8)
2. Vlastimil Babula, Tjeckien 2712 (6/7)
3. Nils Grandelius, Sverige 2687 (6,5/8)

Nils närmaste konkurrenter idag:
Sebastien Feller – Zahar Efimenko, Ukraina
Arman Pashikian, Armenien - Vlastimil Babula

* * * * *

KOMMENTARER. Premiär. Idag öppnar jag för första gången kommentarfältet och hoppas förstås på att vi hamnar på en schyst nivå. Åtminstone i första skedet kommer jag att granska alla kommentarer innan de publiceras. Troll kommer att motas bort vid entrén. Kom gärna med synpunkter på OS, tipsa om sevärda partier. Det blir ingen Helgguide idag men passa på och tipsa om helgevenemang. Och skriv gärna under med ditt fullständiga namn.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lasse!
Trevligt med kommentarfunktionen! Då får vi hoppas att allt går bra.

Men kan andra- och tredjelag (eller för den delen femtelag) tilldelas medaljer? Jag har i princip inget emot att man får delta med två lag som värdnation (eller tre om man måste utjämna antalet), det är ju kutym. Men det är ju första gången OS hålls i ett land där andra- och tredjelagen är så starka att de kan blanda sig i tätstriden.

Mvh/Ola Winfridsson

Anonym sa...

Anar inte om andralag kan ta medalj. Jag frågade Anil Surender och han visste inte heller. Frågan är om Fide vet. Svaret kommer kanske på söndag.

Lars Grahn

Thomas Johansson sa...

"förbudets sekreterare" gjorde mig mycket riktigt inte klokare, men det låter ju djupt! ;)

Det här med 2-5 extralag låter bara orättvist och inbjuder till både mygel och misstankar. Brasilien i fotboll skulle nog även kunna ställa tre nästan likvärdiga lag, men poängen är ju att man måste välja vilka spelare man vill ha i sitt enda lag.

Lars Grahn sa...

Tack Thomas för korrekturläsningen. Korrigerat. Förbudssekreteraren har utgått. Noterar att förbuNdssekreterarens lagkamrat Amonatov på brädet bredvid försvarar sig med draken mot Emanuel liksom Zhao gjorde igår. Profetia: samma utgång.

Lars Grahn

BRF Fågelsången sa...

Toppen med kommentarer! Inte för att underknappad på något sätt kommer att kunna förbättre denna förträffliga blogg men möjligheten att ställa frågor uppskattas.

Peter Halvarson sa...

Inga oddsettips ifrån oraklet idag, jag drar väl till med ett eget då, sådär en 15 drag in i ställningen. 4-0!

Peter Halvarsson

Robert Ericsson sa...

Instämmer med Ola både vad gäller kommentarsfält (!) som undran om andralag verkligen får spela om medaljer(?).

Apropå rond 9-referatet. Jag har för mig att Nikola Sedlak deltog i Hallsbergsturneringen i slutet på 80-talet. Kanske rent av det året som Per Vernersson vann!?

Robert Ericsson

Lars Grahn sa...

Peter, talar vi om oraklet från Döbelnsgatan eller nåt annat orakel? Mitt tips lämnades på bloggen igår och står fast (grundtips 3,5-0,5).

Lars Grahn

Axel Smith sa...

Som jag skrivit på annat ställe: Det är normalt att andralag får delta med ett andralag, och sedan ett tredjelag ifall det är udda antal lag. Så var det t.ex. i lag-EM i Sverige.

Att nu komma på att man bör ändra reglerna för att Ryssland råkar vara för starka, det känns väl lite småaktigt?

Varför Ryssland får ha fem lag istället för tre vet jag inte. Men det påverkar i alla fall inte toppstriden, eftersom Ryssland 4 och Ryssland 5 knappast lär figurera där.

I år blev det ju rätt med lagen till slut, eftersom det inte funnits frirond från och med femte ronden.

Lars Grahn sa...

Axel, vad gäller att Ryssland ställer upp med flera lag: att jag inte har kritiserat den regeln förut beror på att jag inte har reflekterat över nackdelarna tidigare. Det är först när OS arrangeras i Ryssland som de blir tydliga. Vad gäller ryska lag i medaljstriden: vad är dina synpunkter på det möjliga scenario som jag har målat upp i inlägget, det vill säga att Rysslands förstalag möter andralaget på söndag?

Lars Grahn

Axel Smith sa...

Olyckligt, speciellt med tanke på att de redan mötts!

Vad tycker ni om tiebreakssystemet, där partipoäng inte längre är näst viktigast? Jag tycker att det känns som en bra och rättvis förändring.

Anonym sa...

Håller med Peter, det lutar åt 4-0 i dag!

/Ola W (hinner inte fixa konto i dag!)

Lars Grahn sa...

Axel, innan jag skrev blogginlägget försäkrade jag mig om att Rysslands förstalag inte har mött andralaget. Som framgår av inlägget är det alltså tal om damklassen. Så vad tycker du om det möjliga scenariot?

Lars Grahn

PS Tar en liten promenad. Strax tillbaka.

Axel Smith sa...

Damklassen, såklart.
Klart att det är lite synd, men det kan inte undvikas.

Tänk följande scenario: två ryssar möts i sista ronden i en öppen tävling. Den ena har redan säkrat segern, och den andra behöver vinna för att komma två och få bra med prispengar.

Det är nog inte alltför ovanligt, och man får helt enkelt leva med det.

Kaj Engström sa...

Hej!
Första gången jag skriver i ett sådant här forum. Hoppas det går bra för mig liksom för L.G.

Peters och Olas optimistiska tips ser glädjande nog ut att slå in, för visst vinner väl Emanuel och Tiger också, nu strax efter 40 drag?

Mvh Kaj

Lars Grahn sa...

Kom just på att jag glömt att äta lunch idag – tur att det inte är schack-OS året runt.

Ola, efter att ha börjat med alternativ 4 (anonym) har jag nu övergått till alternativ 3 (Namn – utan att ange URL). Det har strulat ett par gånger – känns konstigt att vara portad från sin egen blogg – men efter lite hopp mellan alternativen har det funkat.

Axel, skillnaden är att man kan göra något åt problemet i OS; jag har lämnat ett förslag i blogginlägget. Den radikala lösningen – som tycks förespråkas av Thomas Johansson – är att inte tillåta andralag. För övrigt håller jag med dig om att särskiljningssystemet är en förbättring. Det är också reglerna kring bordsprisen, speciellt om Nils vinner ett pris …

Lars Grahn

Ingemar Johansson sa...

FIDE tycks väl i stora stycken vara ett skämt, nu som tidigare. Förmodligen finns f.n. inga regler för andra-, tredje-, fjärde- eller femtelags deltagande etc. Men låt oss inte döma dem för hårt -- schackbyråkraterna ska ju också ha nånting att pyssla med.

Pastor Bentonit sa...

Grattis Sverige (och Nils)!

Men det var värst vad Magnus Carlsen verkar vara ur form, eller experimenterar han bara med skumma öppningar? När förlorade han 3 partier i en tävling sist?!

Peace,

/Pastorn

Bo Gentili sa...

Apropå helgevenemang: Imorgon klockan 12 kommer Jonny Hector att spela simultan i bokhallen Ljusets kalender på Malmö stadsbibliotek. En bibliotekssatsning på schack och det skulle glädja oss mycket om vi kunde locka många hågande schackspelare. Naturligtvis kostar det ingenting att delta och alla är välkomna oberoende av ranking.

Bo Gentili

Thomas Johansson sa...

@Bo Gentili

Jag postade simultaninfo på Facebook, på "Schack i Malmö"-gruppen. Det är en öppen grupp, så gärna med och lägg upp info om andra lokala schackarrangemang.

Lars H Andersson sa...

Tack för jättebra OS-bevakning!

mvh LHA

Lars Grahn sa...

Min misstanke att Sverige skulle få möta ett högre seedat lag i sista ronden i öppen klass inträffade inte. Sverige möter Vitryssland, rankat snäppet efter Sverige. Men kravet på en hjältematch står kvar. Vitryssland gjorde sin hjältematch mot England i sjunde ronden och vann med 3-1. En hjältematch per OS får betraktas som en lagom dos. Sverige ligger på 27:e plats med möjlighet att avancera. Återkommer på bloggen med mitt tips.

I damklassen inträffar det scenario som jag befarade. Rysslands förstalag har redan säkrat guldet och möter Rysslands andralag, som i händelse av matchseger förmodligen också får medalj. Mycket olyckligt. Sverige ligger här på 52:a plats och möter Bolivia i sista ronden. Återkommer även här med mitt tips.