söndag 3 oktober 2010

OS: Rond 11

Vasilij Ivantjuk, kungen av Chanty-Mansijsk. Foto: Elmira Mirzoeva

Det här inlägget kommer att uppdateras under dagen.

Viktor Kuprejtjik är coach för Vitrysslands lag. När jag bjöd in spelare till GM-turneringen i Schacknytt-Festivalen i Malmö 1986/87 var han en av deltagarna. Stellan Brynell var med i den parallellt arrangerade öppna turneringen. Idag befinner de sig åter i samma spellokal, Stellan är som bekant coach för svenska herrlaget. Upplagt för en tuff batalj, men som jag berättat i tidigare inlägg har Viktor förlorat en av sina viktigaste pjäser, bäste poängplockaren Vitalij Teterev. Det ger Sverige ett klart öppningsinitiativ. Vi får se vad det betyder när spelet väl kommer i gång.

Magnus Carlsen står som tidigare nämnts över liksom Veselin Topalov. Två besvikna ess. Här genvägarna till toppmatcherna Israel-Ukraina och Ryssland I-Spanien. Här också en genväg till toppmatchen i damklassen: Ryssland II-Ryssland I.

Och här är dagens avslutande svenskmatcher:

ÖPPEN KLASS

Sverige – Vitryssland 1,5-2,5
Emanuel Berg – Sergej Zjigalko 0-1
Evgenij Agrest – Andrej Zjigalko 1-0
Tiger Hillarp Persson – Jevgenij Podoltjenko remi
Nils Grandelius – Kirill Stupak 0-1

Genväg till direktsändning av dessa fyra partier – klicka här!

Sveriges lag var seedat på 34:e plats och slutade på 34:e plats. Som professor Arpad Elo med alla sina formler förmodligen skulle ha sagt: ett förväntat resultat. Stellan talar om en "trist avslutning" på Landslagsbloggen.

Sergej Zjigalko – Emanuel Berg
Svart drar



Stellan på Landslagsbloggen: ”Efter att Emanuel missat ett taktiskt trick när han gick in med damen på c3 blev jag dock lite orolig. (…) Emanuel kunde trots hårt kämpande inte rädda sitt parti”
27...Dc3? 28.exf5 gxf5 29.Se4!
Det är en vinnande springarmanöver på gång.
29...Da3 30.Sc5 Txe2 31.Sxe6 Tb2 32.Dc1 Db3 33.Sxf8 Tc2 34.Da1 Ta2 35.Dc1 Tc2 36.Da1 Ta2 37.Db1 Dxb1 38.Txb1 Lxf8 39.Tc1 Lxb4 40.Lh6 Kg8 41.Tc7 Ld2 42.Lxd2 Txd2 43.Txb7 Tb2 44.g4 uppg.

Mitt fredagstips: matchen slutade en halv poäng fel åt fel håll.

Slutresultat öppen klass: 1. Ukraina 19; 2. Ryssland I 18; 3. Israel 17.
Nordiska lagen: 19. Danmark 15; 34. Sverige 13; 40. Island 13; 51. Norge 12; 59. Finland 12; 80. Färöarna 11.

DAMKLASSEN

Sverige – Bolivia 3,5-0,5
Inna Agrest – Daniela Cordero 1-0
Christin Andersson – Eugenia Ramirez remi
Ellinor Frisk – Raisa Luna 1-0
Emilia Horn – Gabriela Solis 1-0

Genväg till direktsändning av dessa fyra partier – klicka här!

En väntad storseger som gjorde att laget tog ett rejält skutt uppåt i tabellen och slutade som bästa nordiska lag. Ellinor har sammanfattat lagets insats på Landslagsbloggen. Inna fick till en snygg avslutning idag:

Inna Agrest - Daniela Cordero
Vit drar



31.Sg6! Dd6 32.Sxf8 Dxf8 33.De5+ Ke7 34.Dc5+ uppg.

Mitt fredagstips: matchen slutade en halv poäng fel åt rätt håll.

Slutresultat damklassen: 1. Ryssland I 22; 2. Kina 18; 3. Georgien 16.
Nordiska lagen: 41. Sverige 12; 45. Danmark 12; 53. Norge 11; 57. Island 11.

* * * * *

BORDSPRISERNA

Slutresultat bord 1:
1. Vasilij Ivantjuk, Ukraina 2890 (8/10)
2. Levon Aronian, Armenien 2888 (7,5/10)
3. Jan Nepomniachtchi, Ryssland II 2821 (6,5/9)

Evgenij Agrest kom på sjuttonde plats på bord 2 med 2659 (6/9), och Nils Grandelius slutade på sjunde plats på bord 5 (reserver) med 2628 (7,5/10). I damklassen kom Christin Andersson på sjuttonde plats på bord 2 med 2342 (8/11).

35 kommentarer:

Lars Grahn sa...

Gomorron, är det nån mer än jag som är uppe så här tidigt?

Sture Olsson sa...

God morgon!
Uppsala här!

Tips (utom tävling kanske pga av nyligen timad rondstart?): 21X X11

Vi hörs måhända under dagen?
Ha det bra!
Sture O

Lars Grahn sa...

Hej Sture, skönt att få lite sällskap så här på morronkvisten. Eftersom du lämnar tipset så tidigt i ronden ingår det också i tipstävlingen. Om ingen protesterar inom femton sekunder står det fast.

Noterar att Emilia spelar Albins motgambit. Det borde vara nåt som får gambitörerna att vakna.

Sture Olsson sa...

Hej igen Lasse!

Så där, nu var frukosten avklarad och man kan koncentrera sig på väsentligheter: OS-sändningen och DN:s söndagskryss.

Jag ville bara komplettera mitt tippande: Trelleborg-MFF 1-3.

Björnfrossa tycks f.ö. ha utbrutit i Helsingborg med omnejd. Hoppas den är smittsam och att den når Landskrona, jag har nämligen intressen att bevaka i Superettan.

Lars Grahn sa...

Gelfand bjöd remi efter nitton drag och Ivantjuk accepterade anbudet. Inte mycket att säga om. Det lär ge Ivantjuk den bästa prestationsrankingen i OS.

Det brukar vara jobbigt på Vångavallen. Fredriks avskedskommentar igår efter vår blixtmatch: "Om HIF förlorar så kan det räcka med oavgjort imorgon." Mitt tips: TFF-MFF 1-2.

Anonym sa...

God morgon!
Blev lite dålig i går kväll (av min egen matlagning vad det verkar) så fick ta en sovmorgon. Nu är jag med igen.

Är det bara jag som tycker att Emanuals ställning ser besvärlig ut, men att det kompenseras av Nils (jag kör utan analysmotor, så jag är kanske helt ute och cyklar).

Mvh
Ola

Anonym sa...

Äsch, glöm vad jag skrev om Emanuels parti! Tyckte bara vits ställning såg så imposant ut efter Df6. /Ola

Lars H Andersson sa...

Din gissning att det skulle bli fyra snabba remier i matchen mellan Ryssland 1 och 2 kan väl snart avskrivas?

mvh LHA

Anonym sa...

Nånting med Sebastien Fellers procent ... har han månne bara spelat 8 partier?

// André

Lars Grahn sa...

@ Lars H
Ryssderbyt: jag hade fel. Ryssland I har vunnit på bord 4 och även Alexandra Kosteniuk står på vinst. Vad gäller Kosteniuk så fick hon som världsmästarinna erbjudandet att sitta på förstabordet men tyckte att högre rankade tvillingsystrarna Kosintseva skulle sitta före henne. Resultaten har visar att det var ett bra beslut.

@ André
Är det André Nilsson? I så fall får du gärna göra reklam för nästa års SM.

Sture Olsson sa...

Jag vill bara passa på att gratulera Lasse till den nya rollen och det stundande framträdandet som brudens far.
Mitt råd: Låt din glädje över tilldragelsen vinna över ev. ångest. Du är en formuleringskonstnär och finner säkert många härliga infallsvinklar.
Jag minns min egen reaktion, den där gången för 40 år sedan när Jenny föddes, strax efter att jag lycklig konstaterat att båda mor och dotter mådde väl! "Jaha, nu blir det till att går hem och fundera på talet". För 14 år sedan var det dags att leverera. Det gick bra, tror jag. I varje fall blev det en härlig kväll!

Fyra remier i Sveriges match tycks i skrivande stund inte särskilt troligt. Härligt att laget spelar så offensiv även i avslutningsronden. Är det någon som tror på 2½-1½?
Det ser inte helt omöjligt ut!

Anonym sa...

Jo, André Nilsson. :) Reklam för SM ... jag kan väl börja med att säga att det känns som om det börjar röra på sig lite i Schacksverige. Vi fick 241 deltagare till Västerås Open, och det känns som om det är en allmän trend (Påskturneringen, SM i Lund) att deltagarantalen ökar i turneringarna.

SSF storsatsar och köper in 300 digitalklockor och ett par hundra Stauntonbräden. Lokalerna är ypperliga och mitt i Västerås city. Förutsättningarna är de bästa för ett kanon-SM! :)

// André

Anonym sa...

Tjong i Zjigalkos medaljong! Men Tiger blev visst lurad ...

// André

Lars Grahn sa...

@ André
Sebastien Feller står utan procentsats i min källa, Chess Resulta.

Det har kommit en kommentar från en helt anonym avsändare. Jag vill ha ett namn, gärna fullständigt.

Anonym sa...

Aha, det är prestationsratingen som räknas och inte procenten. Det förklarar allt.

// André Nilsson

Lars Grahn sa...

Mateusz Bartel, han som var bäst på bord 5 före dagens rond, har spelat remi. Det höjer väl hans prestationsranking en eller annan poäng.

Jag vet att det är möjligt att korrigera stavfel i efterhand på den här avdelningen men har inte lärt mig hur. Så tills vidare får det stå Chess Resulta i stället för Chess Results i min föregående kommentar.

Robert Ericsson sa...

Hur beräknas TB1? Jag hittar ingen info och lyckas inte genomskåda beräkningen...

/Robert

Robert Ericsson sa...

TB2 menar jag förstås...

Peter Halvarsson sa...

Vore fantastiskt om Sverige skulle lyckas vinna sista matchen, men oj så tufft det ser ut. Emanuel får trolla om han ska klara remi väl?

Ingemar Johansson sa...

Nytt glansparti av Agrest! För mig är han i lika hög grad som Grandelius olympiadens svenska behållning.

Totalbehållningen är förstås den enastående rapporteringen. Låt oss nu bara hoppas att ribban är lagd för all framtid!

Lars H Andersson sa...

I damklassen vann Rysslands förstalag alla 11 matcherna! I herrklassen missar kanske Rysslands förstalag medalj efter 2-2 mot Spanien.

mvh LHA

Anonym sa...

Stentorsk för Nils, och Emanuel lär väl också förlora. :(

// André

Robert Ericsson sa...

Ryssland I har väl säkrat silvermedalj i herrklassen? Det är väl Israel som möjligen kan förlora bronset?

Lars Grahn sa...

Någon som har en bra summering av de svenska lagens insatser?

Anonym sa...

Vill inte ge mig på någon summering och det är ju så rasande lätt att vara efterklok, men en tanke som slog mig redan innan turneringen startade var att, ur ett lagtaktiskt perspektiv, skulle det vara bättre att sätta Agrest på förstabordet och Emuanel på andra.

Detta baserar jag inte på någon åsikt om deras inbördes spelstyrka, utan på deras skillnader i spelstil: med en solid Agrest på förstabordet och en aggressiv på andrabordet tror jag att Sverige skulle ha både halva och hela extrapoäng att hämta i nästan varje match.

Mvh
Ola

Anonym sa...

Som en liten sammanfattning visar väl både herr- och damlagets insatser hur tufft det är när man inte har någon som kan ta smällarna på förstabordet (både lagen var relativt jämnrankade den här gången). Men till nästa gång har vi kanske det i Nils, som ju gjorde en strålande insats som reserv, och kanske Pia väljer att spela för damerna.

Mvh
Ola

Lars Grahn sa...

Resultatet av tippningstävlingen: Lars H Andersson var bäst med fyra rätt av de sex möjliga. Gratulerar! Det ger en första inteckning i titeln Superexpert.

Anonym sa...

Trist att Nils misshandlade slutspelet i sista ronden.
För lite fysträning och trytande ork?
Tre säkra remispelare i varje rond och en bra ställning på fjärde bordet = vinst, skulle sitta fint i framtida svenska herr OS-lag. Vill se bättre öppningsspel och bättre hantering av betänketiden.
Kanske dags för Emanuel att fundera på om inte han, liksom Anand, ska gå över till att spela 1.d4. Nils ser ut som en blivande superstormästare, bara han sköter fysträningen bättre...men det kommer väl med åldern :)

Hade önskat rapport från Bengt Hammar under OS och hans Barbados. Är han nöjd? Vad har han tillfört laget? Lyckade preppar? Nya gråa hår?/eller tappade...

Bra blogg Lars :)

Lars Grahn sa...

Och vem ska jag hälsa Bengt Hammar ifrån? Komplettera gärna med ditt namn.

Anonym sa...

Av landslagsbloggen att döma är det nog inte i första hand fysträningen som brister, utan andra saker.

Som en i sammanhanget fullständig klåpare vill jag verkligen inte komma med dvärgalåt, men det går inte att komma i från att det i Sverigeeliten finns ett antal spelare som nog får betecknas som tidsnödsnarkomaner (det här är något som har varit ett problem i flera årtionden, det är bara att bläddra i gamla Schacknytt- och TfS-nummer för att inse det). Det är få spelare som spelar bättre i tidsnöd, så det är kanske något som behöver jobbas bort på sikt, även om det naturligtvis lättare sagt än gjort.

Mvh
Ola W

Lars H Andersson sa...

Betr. tippningstävlingen: Tack! Hur många inteckningar krävs för att bli Superexpert och när kommer nästa etapp?

mvh LHA

Lars Grahn sa...

@ Lars H

Det är inte riktigt genomtänkt. Jag vill ju inte att det ska bli titelinflation. Det ska nog krävas rätt många inteckningar. Återkommer med detaljer nästa gång. Just det, jag tillsätter en utredning.

Lars Grahn sa...

@ Sture
Ditt tips var bättre än mitt men det extra målet är jag bara glad för. 0-3 på Vångavallen alltså. Men vad menar du med att hålla tal vid dotterns födsel? Har jag missat nåt? Jag tackade barnmorskorna tusen gånger om, borde jag också ha hållit ett tal till dem? Det är kanske en Uppsalatradition … (Det finns en liten misstanke att det har något med dopet att göra, men mina kära döttrar är inte ceremoniellt döpta.)

Håller med Ingemar fullständigt: det har varit en fantastisk rapportering från Chanty-Mansijsk med direktsändning från samtliga partier. Nu förväntar vi oss samma service från Istanbul och Tromsö – inte ett steg tillbaka! I framtiden kan vi nog också förvänta oss en utveckling av tv-mässiga videosändningar live vid de stora evenemangen.

När det gäller SM så finns det långt ifrån en rak utvecklingslinje snett uppåt. Ibland har det varit bra SM-arrangemang, ibland dåliga. Så hur tänker du André inför nästa års SM: ska det bli lika bra som i Lund eller bättre? Några spännande nyheter på gång? Nu tänker jag framför allt på rapporteringen på internet och de tekniska lösningarna. Mina Bambuser-sändningar från kommentatorrummet under Sigemanturneringen senast var mycket uppskattade, för att nu ta något utvecklingsbart.

Lars Grahn sa...

Det är dags att stänga butiken. Detta med att öppna kommentarfältet har verkligen gett mersmak, men eftersom jag själv vill vara med och moderera och diskutera kan jag inte göra det vid varje inlägg. Men jag vill ändå göra det så ofta som möjligt. Jag fortsätter tills vidare med att blogga dagligen – håll utkik om kommentarfältet är öppet och var då gärna aktiv så att det blir meningsfullt för mig att sitta klistrad vid datorn.

Jag har haft problem med att lägga in mina kommentarer, i regel har det krävts två försök. Förhoppningsvis har andra inte haft samma problem.

Gonatt.

Anonym sa...

Några nyheter för SM i Västerås 2011

Under hösten kommer Sveriges Schack­förbund att köpa in 300 digitalklockor och 200 Stauntonbräden att använda under SM.
Betänketid i samtliga klasser blir 90 min/40 drag + 30 min/resten + 30 sek/drag.
Det kommer att finnas en SM-grupp för 10 damer.
Uppflyttning från Schweizergrupper ändras så att ettan och tvåan går upp om det blir mer än 12 deltagare i en grupp.
Särskiljning i Bergergrupper blir 1) Inbördes möte, 2) Resultat mot övriga spelare (poäng­grupper) i den ordning de placerat sig, 3) Lottning

Jag har bollat lite idéer med den tilltänkte kommentatorn och det kommer säkert att hända något på den fronten ...

// André