tisdag 5 oktober 2010

Veteran – eller?

Innan jag serverar dagens huvudrätt (kock: Leif Svensson) bjuder jag på en liten förrätt av sibiriskt ursprung. Just det, från Chanty-Mansijsk.

Edgardo Almedina, Puerto Rico – Pavel Parfenov, ICSC
Vit drar


De gäller att finna vits bästa drag och lösningen får du genom att klicka fram kommentarerna – länk under inlägget.

* * * * *

När Leif Svensson drog i väg till Eckernförde la jag in en beställning på ett kul parti. Nu är varan levererad och funnen i toppskick. Kreatören själv menar att det stinker kaféschack lång väg. ”Men det är å andra sidan en doft jag är synnerligen van vid.” (Leif Svensson)
Hans-Jürgen Bonke – Leif Svensson
Moderna försvaret i förhand
1.g3 d5 2.Lg2 c6 3.d3 Sf6 4.Sd2
Moderna försvaret innan man blivit angripen.
4...Lg4 5.h3 Lf5 6.e3 e5 7.Se2 Ld6 8.b3 Sa6 9.a3 Sc5 10.0-0 h5
Skyttegravskrig passar mig illa.
11.f4 exf4 12.exf4 Dd7 13.Kh2 0-0-0
Här missade jag det naturliga 13...h4!. (Och efter 14.g4 hade det väl garanterat smällt på g4? LG)
14.Sf3 Tde8 15.Lb2 Se6 16.Se5 Dc7 17.c4 dxc4 18.bxc4


18...Sg4+!?
Måhända mer modigt än klokt, vilket kan gälla resten av partiet också.
19.hxg4 hxg4+ 20.Kg1 Db6+ 21.c5 Lxc5+ 22.d4 Td8 23.Sc4 Da6 24.Tc1 Td7?!
Nu fiskar jag i riktigt grumligt vatten. Har just fått för mig att ett löparpar kanske är lika mycket värt som ett tornpar!
25.Se5 Thd8 26.Sxd7 Txd7 27.Tf2
Lite väl stor respekt för ett eventuellt Ld3.
27...Db6 28.Lc3 Lxa3 29.Ta1 Lc5 30.Da4?
Tornet hade ställt till mer ohägn på denna post.
30...Sxd4 31.Sxd4 Txd4! 32.Lxd4 Lxd4
En trevlig ställning, när digitaluret börjat bläddra sekunder!
33.Da2??


Än en gång hamnar damen där tornet borde ha parkerats.
33…Le6! 34.uppg.

För övrigt var Eckernförde en trevlig upplevelse ur turneringssynpunkt men även som turistisk upplevelse. Det är ju gammalt danskt territorium och spåren lever kvar, så ock månget band med den svenska stormaktstiden.

Orten är pittoresk och som på merparten av seniorturneringarna är det inte fel att ta frugan med! Jag längtar efter svenska seniorarrangemang men det vore också kul om någon mer svensk senior gav sig ut på vift. För övrigt borde veteranbegreppet i svenskt schack avskaffas!

Leif Svensson
Delar du Leifs uppfattning om veteranbegreppet eller tycker du att det är okej som det är. Hör av dig med en kommentar – länken under inlägget!

* * * * *

KAJS MÅNDAGSKLUR. Lösning:
1.Df1+ Dxf1 2.Ld4 och svart blir matt i ett fåtal drag.

* * * * *

Dessert: Efter att ha sett kampanjfilmen för schack-OS i Tromsö 2014 var det väl ingen som tvivlade på att evenemanget skulle hamna där?

Tromsø Chess Olympics 2014 - Seven Reasons Why from HKTromso on Vimeo.


* * * * *

När jag framkastade profetian att Magnus Carlsen inte kommer att spela med i nästa OS utan dyka upp som coach för något av de norska lagen, så hade jag en förhoppning om att det skulle komma en kommentar från norskt håll. Någon sådan har ännu inte influtit. Däremot ser jag nu att min teori har varit utgångspunkt för en tråd på ett isländskt debattforum. Jag behärskar inte isländskan och vet därför inte om jag får stöd för min teori eller inte. Apropå det: i kommentarfältet tycker jag att det är okej med svenska, danska eller norska.

6 kommentarer:

Lars Grahn sa...

Almedina-Parfenov: 25.Dh7!! Kd8 (eller 25...Tg8 26.Dxg8+! med matt) 26.Dxh8+ Kc7 27.Dxg7 uppg.

Ingemar Johansson sa...

Det verkar som om Leif pläderar för att begreppet "veteran" i svenskt schack ska ersättas med "senior" - litegrann i linje med kutymen annorstädes, kan jag tänka mig att han menar.

Problemet är ju bara att ordet senior i svenskan sedan åtminstone slutet av 1800-talet (Svenska Akademiens Ordbok) i tävlingssammanhang har syftat på den som inte längre är junior, alltså en vuxen person i största allmänhet.

Den användning vi ofta ser idag, där senior blir synonym med veteran eller pensionär, är förstås ett inlån från USA. Man kan inte direkt säga att det skapar klarhet. Så jag måste nog tycka att uppdelningen junior, senior, veteran är rimlig (om man nu alls vill göra en särskillnad).

Ack ja, språket förändras - det är inget en oldboy kan göra något åt.

Calle Erlandsson sa...

Som gammal f d orienterare minns jag t.ex. herrklasserna Äldre juniorer (19-20 år), seniorer (21-34), yngre oldboys (35-42), äldre oldboys (43-50) och veteraner (51+). Nuförtiden kör man med H35, H40, H45 etc. Schacket har ju redan U14 (14 and under), U16, U18 etc. så det är väl dags att införa O60 (60 and over), O70, O80 etc.

I Tegnérsalen på UB i Lund torsdag kl 17 håller Jonas Ellerström föredrag: Frans G. Bengtsson – schackspelaren som blev författare. IM Jesper Hall inbjuder åhörarna till blixtparti.

Arrangemanget ingår i en serie föredrag i samband med utställningen Skånska är mitt modersmål – en utställning om Frans G. Bengtsson (pågår fram till 27 november 2010).

Lars Grahn sa...

Det var 1977 som Fide började arrangera ”World Championship for Cadets” för spelare under 17. Tre år senare sänkte man åldersgränsen för ”Cadets” till under 16. Det var väl i den vevan som Sveriges SF införde begreppet ”kadetter”.

Fide skrotade begreppet ”Cadets” 1988, men det finns alltså fortfarande ett kadett-SM. Internationellt handlar det numera om ”World Youth Chess Championship”, Ungdoms-VM, med spelare i åldersgrupperna U18, U16, U14 och U12.

Jag tycker att det skulle vara naturligt om Sveriges SF skrotade begreppen miniorer och kadetter och övergick till internationell standard, det vill säga U20, U18, U16, U14 och U12.

Dessutom har jag kommit på ett nytt skäl för att Magnus Carlsen kanske inte spelar med i OS 2012. Det är väl fullt möjligt att han det året har fullt upp med en VM-match.

Matti Svenn sa...

Hej Leif!
I Kamraternas KM har det aldrig funnits en Veteranklass så vitt jag kan minnas, i alla fall inte från 1967 och framåt. På anrika Annedalsgården fick gammal som ung kämpa sig upp i klasserna, - från klass 3 till Mästare A - när deltagarantalet var som bäst under den gyllenen Fischerepoken fram till ca 1974. (Nedflyttning fanns nog också men vet inte hur hårt det behövdes tillämpas.) Viss dispens för att vara med i en högre klass fanns också - det var väl styrelsen jobb eftersom LASK-rating kom igång först en bit in på 1970-talet. LASK underlättade sedan många kniviga beslut om uppflyttning bordsplacering i lagmatcher m.m.
Nu när man själv inte tillhör den ungdomliga skaran längre kan man på ett vis förstå att man delar upp även efter ålder. Det är nästan omöjligt att slåss mot ungdomen på ”lika villkor.” Dock finns det ju ”veteran-undantag” som hela schackkarriären spelat och hävdat sig bra mot de bästa. Av dagens aktiva spelare så kommer jag i all hast på Kortjnoj och tidigare undantag är ju Lasker, Najdorf och Lundin för att nämna några.
Om man är oldboys (senior, veteran etc.) i schacket efter fyllda 60 så kan jag om drygt fyra år vara med och spela kaféschack runtomkring i Europa. Låter som ett mycket trevligt liv, både på och utanför brädan. Vi syns!
Hälsningar Matti

Gunnar Lundberg sa...

I språkförbistringens tider är det svårt att få en enhetligt namn på olika begrepp. Jag tror att denna kringkastningen är svår att få en rätsida på.
Inför t ex "veterans" i internationella tävlingar.
Så jag slog i min gamla engelsk- svenska ordbok och fann:
"veteran=f d frontsoldat (gammal och erfaren krigare, grånad i tjänsten.
Schack är ett krigiskt spel vill kanske den schackhistoriskt kunnige kommentera
I Norge och Island har man (vad jag vet) försökt att ha inhemska namn på det mesta, har man lyckats?
Det var en kort reflexioner över en storm i ett vattenglas
Gunnar Lundberg