fredag 17 december 2010

Helgguiden

Hou Yifan besegrade Humpy Koneru i första semifinalpartiet i dam-VM. Foto: wwcc2010.tsf.org.tr

Semifinalerna i dam-VM omfattar bara två långpartier, så efter att ha förlorat första mötet med Hou Yifan måste topprankade Humpy Koneru vinna dagens parti för att tvinga fram ett särspel. Skulle Yifan klara den förväntade anstormningen, så blir det en helkinesisk VM-final, för i den andra semifinalen spelar Ruan Lufei mot Zhao Xue. Första partiet i den matchen slutade remi.

Videoklipp om dam-VM från Europe Echecs.
Samtliga partier från dam-VM genomspelbara.

Vid OS i Chanty-Manisijsk segrade det ryska damlaget före Kina. I dam-VM har ordningen varit den omvända. Av de tio ryska deltagarna i Antakya var det Alexandra Kosteniuk som hängde med längst och hon eliminerades i tredje omgången. I fjärde omgången fanns det fyra kinesiskor vid brädena och det var bara en av dem som inte hängde med till semifinalerna. Kina rules.

Det är vilodag i Antakya på söndag. VM-finalen inleds på måndag och omfattar fyra partier. I ryska mästerskapet i Moskva är det vilodag i dag fredag.

Den här helgen går det undan i Warszawa, blixt-EM idag fredag med cirka 400 deltagare och snabbschack-EM lördag och söndag med cirka 800 deltagare. Det finns ett gäng spelare från Örebro SS på plats. Jan-Olov Lind ställer upp i blixtmästerskapet och när det är dags för snabbschack ansluter sig även Curt Gruvaeus, Krister Jönsson och Stig Sjögren. Topprankade i båda mästerskapen är Vasilij Ivantjuk och Ruslan Ponomariov. Direktsändningslänk i den oumbärliga högerspalten.

Hemmavid domineras helgen av Malmö Open. Det är ungefär hundra år sen jag tog initiativet till den turneringen, eller trettionio för att vara mer exakt. De första åren spelades Malmö Open över sex ronder. Sedan ett antal år tillbaka är det sju ronder, ett rejält kraftprov. Deltagarantalet inklusive MSF Open har på senare år varit uppemot 200. Den här gången kommer fyra stormästare till start i Rådhushallen och de är topprankade: Jonny Hector, Tiger Hillarp Persson, Nils Grandelius och Stellan Brynell.

Malmö Open kommer nog att bli ett kraftprov även för mig, för jag planerar att sitta i Rådhushallen och direktblogga hela helgen. Räkna med många intressanta partier och partiställningar, under förutsättning att spelarna är samarbetsvilliga och skapar publiceringsbara alster. Du som är på plats i Rådhushallen: tipsa mig gärna!

Jag vet inte var jag har lagt min videokamera, som jag skaffade till Sigemanturneringen senast. Om jag finner den i röran hemma eller på kontoret så är det möjligt att jag placerar den framför första bordet och sänder direkt med hjälp av Bambuser. Jag lovar ingenting när det gäller rörliga bilder, för jag har ingen aning om var kameran kan tänkas ligga.

Det finns god anledning att återvända hit till bloggen ikväll och kolla direktrapporterna från Rådhushallen.