onsdag 23 februari 2011

GM-turnering i Lund

Sugen på att vara med i en GM-turnering på Wickmanska gården i Lund den 14-22 april? Chansen finns. Vinnaren av Mragel Open i Lund den 8-10 april har säkrat en plats i Schackstudions GM-turnering, där följande kvintett redan är klara:

GM Hans Tikkanen 2550
GM Nils Grandelius 2532
GM Stellan Brynell 2492
IM Axel Smith 2451
IM Jasmin Bejtovic 2405

Det blir en tiomannaturnering med en rond om dagen. Här är turneringshemsidan, och inbjudan till Mragel Open finns på LASK:s hemsida.

Och apropå LASK: Sebastian Nilssons rapport från elitseriematchen Lund-Limhamn finns nu på LASK:s elitserieblogg, länk under Allsvenskan i den oumbärliga högerspalten.

* * * * *


Pia Cramling inledde med remi mot Lilit Mkrtchian i damernas GP-turnering i Doha, Qatar (foto: qatar2011.fide.com). Topprankade Humpy Koneru förlorade mot Nana Dzagnidze och det partiet finns kommenterat hos TWIC. Där finns också alla partierna från första ronden genomspelbara.

* * * * *


Här ses Ralph Halleröd i första rondens parti mot Alexis Miglierina (foto turneringshemsidan) i Cannes. Ralph har öppnat med tre raka i B-gruppen. Felix Nordström har 1/3 i A-gruppen. Jag har lagt in länkar till resultatservice från båda turneringarna under Aktuella turneringar i högerspalten.

* * * * *

Då brukade jag lyssna på kvartifemekot, men den 22 februari 1984 fram till det klockslaget var jag fullt upptagen med profylaxandning på kvinnokliniken i Malmö. Kvart i fem föddes Lisa. Genom fönstret kunde jag se snöflingor stillsamt singla ner. Av någon anledning la jag det på minnet. Tjugosju år senare, igår, bjöd jag min kära förstfödda på födelsedagsmiddag i Köpenhamn. På promenad genom botaniska trädgården, Botanisk have, såg jag några vintergäck. Det var en fin dag.