söndag 20 mars 2011

Aronian leder fortfarande

Levon Aronian besegrade världsmästaren idag. Photo courtesy Association Max Euwe

När Magnus Carlsen slog Veselin Topalov i Amberturneringen med 1,5-0,5 så kunde man kanske förvänta att han skulle komma ifatt Levon Aronian, som spelade mot Viswanathan Anand. Ack nej, Aronian vann med samma siffror och leder fortfarande en halv poäng före Carlsen. Med tre ronder kvar att spela blir det allt tydligare att det är mellan dessa båda det står.

Partierna finns genomspelbara - länk i den oumbärliga högerspalten under Aktuella partier. Och läs vad Magnus har att säga på sin blogg (under GM-bloggar).

* * * * *

I tyska Bundesliga fick SK Turm Emsdetten klara sig utan sin unge stjärna Anish Giri, som ju spelar med i Amberturneringen. Nu gick det ändå bra utan honom. Idag besegrades SF Berlin med 6-2. Som framgick i direktsändningen spelade både Jonny Hector och Nils Grandelius remi. Holländaren Ruud Janssen bidrog till matchsegern på följande sätt:

Ruud Janssen, SK Turm Emsdetten – Arnd Lauber, SF Berlin
Vit drar


15.Sf5+!?
Det fanns stillsammare sätt att bibehålla fördelen, men han är ute efter mer än initiativet.
15...exf5 16.Dh5 Tf8 17.exf5 Lxf5?
Löparen går in i en dödlig bindning. Ofta är det ju så att den modige får hjälp på traven.
18.Te3+ Kd8 19.Ld3 Sc6 20.Lxf5 Kc7 21.Te7+ Kb8 22.Dh6 Td8 23.Df4+ Se5 24.Le4 uppg.

Resultat och partier – länkar under Nationella lagmästerskap.

* * * * *

Nästa uppgift för Grandelius blir Europamästerskapet i Aix-les-Bains, som börjar på tisdag. Bland de anmälda finns även en av dem som såg till att Nils inte fick något bordspris vid schack-OS Chanty-Mansijsk, fransmannen Sebastien Feller. Jag skrev om fuskanklagelserna i Helgguiden i fredags. Det senaste är att disciplinära kommittén i franska schackförbundet fällde Feller, Arnaud Hauchard och Cyril Marzolo vid ett möte igår. Det finns graverande fakta i målet, som att Hauchard har berättat för franska lagkamrater att det förekom fusk. Här finns ett mycket informativt inlägg på Chess Vibes, där det också framgår hur man gick till väga. Straffet för Feller är tre års avstängning och två års tjänst hos förbundet. Om han inte ställer upp på det senare så blir det fem års avstängning. Det troliga är nog att han överklagar och då ges han formellt också möjlighet att ställa upp i EM.

* * * * *

Sista ronden i allsvenskan idag och en stormästare i aktion: Ulf Andersson bidrog med sin vinst mot Fredrik Andersson, Tvåstadsalliansen till att Alingsås SS vann finalmötet i division 2 grupp 5 och avancerar till division 1. Någon som kan mejla över Ulfs parti? Komplett resultatredovisning – länk under Allsvenskan.

För egen del gjorde jag ett av mina sällsynta framträdanden och lyckades på kringelkrokiga vägar bidra till att Limhamns SK II besegrade Åstorps SS i söderettan.

Det antalet turneringar jag har spelat de senaste tjugo åren kan förmodligen räknas på ena handens fingrar, men nu har jag lust att komma igång igen. Eftersom min schackliga aktivitet förutom ett och annat serieparti har inskränkts till kontorsblixt med Fredrik & Göran har jag inte haft något trängande behov av en spelöppningsrepertoar. I dagens parti mot Jan Bengtsson besvarade jag 1.Sf3 med 1...f5. Det är nog första gången i mitt liv som jag tar tag i den svarta f-bonden i första draget. Den direkta anledningen till mitt val var att jag igår såg Jurij Balasjov med vit i Moskvamästerskapet, semifinal spela 1.f4 Sf6 2.Sf3 c5 3.b3. Det var min inspirationskälla med omvända färger. Efter 2.d4 Sf6 3.Lg5 spelade jag 3...e6. När jag kom hem kollade jag i en partibas och såg att Emanuel Berg hade spelat 3...Se4. Det är säkert bättre.

Om knappt två veckor drar jag iväg till Italien och Ravenna Open (länk under Kommande schackevenemang). Jag resonerar ungefär så här: om jag nu ska spela med i en turnering igen så vill jag kunna hantera min bedrövelse efter de ofrånkomliga förlusterna på ett trevligt ställe. Då föredrar jag en fiskrestaurang vid Adriatiska havet framför en dragig källarlokal. Om jag får tid ska jag också försöka finna ett hyfsat svar på 1.d4. Det är inte skoj att stå lite sämre efter tre drag.