söndag 5 juni 2011

Veteranturneringen i Täby – del 5

Topbbordet i dagens rond: Bellon mot Kuprejtjik slutade remi. Foto: Hans Svedbark

När jag kom tillbaka till rummet efter Dagens Dumhet kollade jag inkorgen och blev varm om hjärtat. Tack för alla mejl med uppmuntringar, de uppskattas verkligen efter en tuff dag på jobbet. Inför alternativen a) bristande förstånd och b) vådan av tvåtimmarsblixt väljer jag den senare varianten när jag ska ursäkta dagens fadäs. När jag vet att bilan faller om ett par minuter tappar jag huvudet. Gång på gång. Efter att ha analyserat situationen har jag bestämt mig för att skratta i stället för att gråta. Om du öppnar fönstret och hör ett tillgjort skratt från Täbyhållet så vet du vad det handlar om.

Demitris Cleanthous – Lars Grahn
Svart drar



Jag spelade 50...Kf5 och bjöd remi, ett anbud som antogs. När protokollen var signerade steg Erling Kristiansen fram och undrade varför jag inte spelade 50...Sf7 med idén att gaffla till sig h-bonden. Tja, vad ska man säga? Något om att jag skymtade bödeln som höll på att slipa bilan? 51.Lc2 besvaras enklast med 51...a4, och 51.Kg4 Ke4 52.Kh5 f3 53.Kg6 f2 vinner enkelt. Eller 51.Ke2 d5 52.Lb5 Ke4 53.Kd2 f3 54.Le8 Sh8 55.Lb5 f2 56.Ke2 f1D+ 57.Kxf1 Kd3 o.s.v. Det är faktiskt inte några komplicerade varianter.

Vid nästa förstamajtåg kan ni se mig under parollen ”Vi kräver 30 sekunder extra efter varje drag”.

Men även om jag inte vinner mina vinstställningar så tycker jag att det är en väldigt kul turnering, och jag hoppas att Peter Hlawatsch satsar lika friskt nästa år. I så fall är jag övertygad om att det kommer fler deltagare.

Till bords: Bengt Hammar, jag, Ludvig Sandström och Axel Ornstein.

Det blev ändå en mycket lyckad dag, för efter partiet åt jag middag med Bengt Hammar, Axel Ornstein och Ludvig Sandström. Bengt och Axel träffar jag ibland vid olika tävlingar, men Ludde har jag inte sett på många år. Han har börjat spela turneringsschack igen. För ett par veckor sedan var det en snabbschackturnering på Åland och dessutom håller han i gång med två korrturneringar. Hur många svenska spelare har plusstatistik på Viswanathan Anand? Det finns åtminstone en: Ludde vann partiet mot honom i junior-VM 1984. Jag vill minnas att även Jonny Hector besegrade Anand som svart i en krokig variant i Spanskt, även det partiet utkämpat förra århundradet.

* * * * *

När man är mitt uppe i en turnering är omvärlden rätt avlägsen. Men nu har jag i alla fall sett att Hans Tikkanen vann på ett kanonresultat i Odense. Sista rondens parti blev en snabb affär:

Hans Tikkanen – Mikkel Antonsen
Vit drar



18.Lxh6! Lxc3
Eller 18...gxh6 19.Dg3+ Sg5 20.Sxh6+.
19.Lxg7 f6 20.exf6 uppg.

I Laholm segrade Tiger Hillarp Persson en halv poäng före Jonny Hector och Christian Jepson, och i Umeå triumferade Viktor Forsberg, som var en halva före David Nygren. Och Anand vann matchen mot Shirov med 4,5-1,5. Vi talar om Shirovs genrep inför Sigemanturneringen i Malmö.