lördag 30 juli 2011

Boris Gelfand känner oro

Utmanaren Gelfand är missnöjd med Fides hantering av VM-matchen.

Imorgon är sista dagen att lämna anbud för VM-matchen mellan Viswanathan Anand och Boris Gelfand. Det finns två anbud på bordet. Först anmälde Moskva sitt intresse och erbjöd en prispott på två miljoner dollar. Sedan dubblade Chennai det budet. I en intervju i den ryska tidningen Kommersant förklarar Gelfand att han är skeptisk till anbudet från Chennai. På frågan var Gelfand helst ville spela blev svaret:
Of course in Moscow. Above all, because the Moscow bid is transparent. We know that the prize fund of $2 million will be guaranteed by a big chess fan, Andrei Filatov, and there are other sponsors. The Russian Chess Federation has enormous experience holding events. The Indian bid, on the other hand, isn’t entirely clear. By the way, three weeks have passed since Chennai submitted a bid, but no-one from the Indian Federation or FIDE has yet contacted me. I actually only learned about the possibility of the match taking place in India from newspapers. I’m also alarmed by the fact that the official statement about submitting a bid was published in Tamil, and hasn’t even been fully translated into English.
Andrei Filatov är en gammal vän till Gelfand från Vitryssland. På måndag förväntas Fide offentliggöra om det blir Moskva eller Chennai – eller något annat.

* * * * *

Idag spelas sista ronden i Czech Open. Om cirka tjugofyra timmar har jag suttit av mina tio dagar i Pardubice och kan återvända till Malmö som en hyfsat fri man. Sällan har min hemlängtan varit så stark.

Hjärtligt tack för alla omtänksamma mejl de senaste dagarna. Det finns många godhjärtade mänskor där ute som bryr sig. Det värmer. Jag har nu följt en ordination från doktor Ola och införskaffat ett rehband, ett stödbandage som placeras nedanför armbågen och medför avlastning. Effekten kommer förhoppningsvis inom ett par dagar. När jag ringde sjukvårdsupplysningen dagen före avfärd fick jag standardrådet att kontakta vårdcentralen, vilket det inte fanns tid till. Tänk om man även kunde få ett råd av den typ som jag nu har fått av Ola.

I näst sista ronden tog Petr Vachtfeindl motvilligt på sig rollen som den barmhärtige samariten. Själv spelar jag rollen som den sorgliga skepnaden från Rörsjöstaden.

Petr Vachtfeindl – Lars Grahn
Vit drar



Jag har spelat Sh7-g5 och hotar äntligen med befrielsedraget c6-c5 alternativt e6-e5.
31.Lg2
Med detta drag följde ett remianbud. Visserligen är det inte mycket bevänt med min kampvilja i CEZ Arena, men här tyckte jag att det låg en intressant vändning i luften. Efteråt frågade motståndaren lite irriterat hur jag kunde avslå ett anbud, när jag ”hade stått sämre i hela partiet”. Jag blev överrumplad och kom inte på något bra svar. Det är vid sådana tillfällen man inser att man inte borde ha föreslagit en efteranalys. Sedan lät jag honom vinna i stort sett varje analysvariant för att förkorta seansen. Det är mitt sätt att hantera den typen av problem. Jag vill minnas att det var Johan Furhoff som kritiserade mitt tillvägagångssätt vid ett tidigare tillfälle.
31...c5 32.d5 exd5 33.cxd5 Lxd5 34.Le5


Jag kan inte påstå att det draget hade någon chockverkan eftersom jag i denna turnering inte har förutsett särskilt mycket. Mer överraskning och initial resignation än chock. Nu tvingade jag mig dock att tänka. Det kändes ovant. Till slut fann jag vinstdraget.
34...Dc6! 35.f4
Efter 35.f3 hinner jag rädda tornet med merbonde och fortsatt press.
35...Lxg2 36.Lxd6?
Tack, det underlättar. Vachtfeindl tänkte ner sig efter det nobbade remianbudet och var nu i tidsnöd. Det hade blivit svårare efter 36.Txd6 Txd6 37.fxg5 Lh3 38.Df2 Te6, men jag är rätt säker på att jag hade kört hem det även med min reducerade hjärnkapacitet.
36...Sf3+


37.Kf2
Jag satt och hoppades på 37.Kxg2 Sh4++ 38.Kh3 Dg2+ 39.Kxh4 Dh2 matt.
37...Sxe1 38.De6+ Kh8 39.Txe1
och vit förlorade på tid. Han slapp se 39...Df3+ 40.Kg1 Dxg3.

I A-gruppen ligger Axel Smith bäst till av de svenska spelarna med 5 poäng. Daniel Semcesen, Michael de Verdier, Ralf Åkesson och Martin Lokander har alla en halv poäng mindre. Den som har gjort det stora eloklippet av dem är Martin med +55 inför sista ronden. Michael har för övrigt lämnat Malta och bor numera med sin ungerska flickvän i Ungern. I elitserien kommer han att representera Eksjö. Jag har även snappat upp att Emanuel Berg återvänder till Team Viking efter utflykten till Gotland.

Och idag börjar minsann Politiken Cup i Helsingör.