måndag 26 december 2011

Tillbaka efter julvilan

Dagens toppmatch i damernas lag-VM: Ukraina mot Kina. Närmast kameran ser vi Mariya Muzytjuk och Hou Yifan. Foto: wwct2011.tsf.org.tr

Efter urladdningen i samband med Malmö Open la jag bloggen åt sidan och koncentrerade mig på julfesterna. Dock har jag sett till att uppdatera direktsändningslänkarna och twittret. Stamgästerna här på pensionatet får det hela serverat även när föreståndaren ägnar sig åt vila och nöjen. Nu har jag ändå inte legat på latsidan mellan patéerna; förutom Sydsvenskanspalterna har jag lagt sista handen vid Korrschack nr 4/2011. Till nyårsafton räknar jag med att kunna höja champagneglaset med nästan rensat skrivbord och ganska kurant högerarm. Då är det åter dags att utfärda nyårslöften om att åtminstone något av bokprojekten ska fullbordas under 2012. Det skulle kännas så skönt att kunna lämna boken om kandidatsemifinalen Spasskij-Larsen (Malmö 1968) till ett tryckeri. En av anledningarna till att jag håller i gång den här bloggen är att jag måste ha en plats där jag kan marknadsföra böckerna, men ibland känns det som om bloggen tar alldeles för mycket tid från just bokprojekten. Hur löser jag det problemet?

Jag har följt damernas lag-VM med ett öga. Efter sju raka segrar kunde Kina idag ha säkrat förstaplatsen redan före morgondagens slutrond. Marginalen inför dagens rond var tre matchpoäng till Indien, så i händelse av minst oavgjort mot Ukraina skulle saken vara klar. Hou Yifan tog en rätt snabb remi som svart mot Mariya Muzytjuk och lämnade över ansvaret till sina lagkamrater. Matchen avgjordes på bord 3:

Natalia Zjukova, Ukraina – Zhao Xue, Kina
Vit drar


Efter 17.Sg6+! fxg6 18.Dxg6 kan svart hålla näsan ovan vattenytan med 18...Lf5!?, men efter 19.Dxh6+ Lh7 20.Tb1!! b5 21.Lxa8 Txa8 22.Dxf6+ Kg8 23.Dg5+ Kh8 24.De5+ Kg8 25.Dd5+ Kg7 26.Tf1! finns det inte fler livbojor för svart. Zhukova missade den chansen.
17.Tf1 fxe5 18.Tf6 Kg7 19.dxe5


19...Dd8?
Efter 19...Dc7 kan 20.De4 besvaras med 20...Td8!, t.ex. 21.Txf7+ Dxf7 22.Lxf7 Td1+ 23.Kf2 Kxf7 med överlevnadschanser för svart.
20.De4
Nu tvingas svart förlita sig till drastiska medel för att försvara sig mot hotet 21.Df4.
20...Dxf6 21.exf6+ Kxf6 22.Dh7
Svarts bönder faller som mogna frukter.
22...Le6 23.Dxh6+ Ke7 24.Lxb7 Tab8 25.Dg5+ Kd6 26.Df4+ Kd7 27.Da4+ Ke7 28.Dxa7 Kf6 29.a4 Tfd8 30.Kf2 Th8 31.h4 c4 32.a5 Tbd8 33.Dc5 Thg8 34.a6 Td1 35.Lg2 Kg7 36.Da5 Kh6 37.a7 Tdd8 38.a8D uppg.

Ukraina vann matchen med 2,5-1,5 men det ordnade sig ändå för Kina. Indien förlorade nämligen matchen mot Georgien med 1-3. Kina har ett ointagligt försprång inför slutronden närmast före Ryssland. Ni som har följt med i mästerskapet vet att Kina slog Ryssland två dagar före julafton med 4-0. Tomten kom tidigt till Mardin.

Och imorgon börjar allting. På hemmaplan är det Rilton Cup i Stockholm med tjugo stormästare bland de 214 deltagarna. Karlstad Open pockar också på uppmärksamhet. Under Malmö Open sa Jonny Hector något om att han skulle vara med i Skakforeningen Øbros nyårsturnering i Köpenhamn och det är möjligt att jag åker över någon av dagarna. Även den turneringen startar imorgon. Delar av världseliten är på plats i Reggio Emilia. Räkna med att det kommer en och annan rapport därifrån här på bloggen. Dessutom den traditionella nyårsturneringen i Hastings och så vidare. Det är mycket nu.