tisdag 7 februari 2012

Där bodde Bent och Lizzie

Vid trappuppgången till Rosenvængets Hovedvej 18 finns det tre knappar på ömse sidor. De är inte längre i funktion. Den nedre knappen på högra sidan gick till Bents och Lizzies lägenhet. Foto: LG

Mitt bokprojekt Spasskij-Larsen, kandidatsemifinalen i Malmö 1968, makar sig framåt. Jag vaknade en natt och fick en idé till en inledning, skrev ner den och somnade om. Sedan visade jag mitt utkast för Fredrik i kontorsrummet bredvid. Han tyckte att jag skulle jobba mer med miljöbeskrivningen och därigenom öka närvarokänslan. Nu är det inte en roman jag håller på med utan en faktabok, men även där känns det viktigt med en bra karaktärs- och miljöbeskrivning. Det får inte stanna vid en uppräkning av drag och händelser.

Så idag åkte jag över till Köpenhamn och sökte upp Rosenvængets Hovedvej 18 där jag besökte Bent och Lizzie på 1970-talet. Jag kände igen trevåningshuset men upptäckte att det finns en ny byggnad ett stycke mittemot trappingången. Den borde på något vis inte vara där. Deras lägenhet på bottenvåningen hade fönster i tre väderstreck, men jag minns inte längre bakom vilket fönster Bent hade sitt arbetsrum. Jag studerade nog inte utsikten när jag besökte honom vid den tiden, det fanns många andra saker i det rummet som intresserade mig mer.

Folk passerade medan jag gjorde anteckningar i kollegieblocket och fotograferade huset från olika vinklar; de trodde nog att de såg en mäklare. Och det är jag kanske, en mäklare som gör sig beredd att förmedla miljösäkrade minnesbilder och fakta.

* * * * *

I dag startade Aeroflot Open i Moskva med tre öppna turneringar. I A-gruppen, med ett förstapris på 20 000 euro, finns det 77 stormästare bland de 85 deltagarna. Du har alla länkar du behöver för att följa turneringarna i den oumbärliga högerspalten.

Första rondens i mitt tycke vackraste kombination:

Anton Sjomojev – Denis Chismatullin
Svart drar



37...Sxg3!! 38.Dxg3 Txe3 39.Txe3 Txe3 40.Dg4 De5 41.Ld1 Ld6
Det är en underbar koordination av svarts pjäser.
42.Df4


42...Tg3+!
Det finns ett magiskt skimmer kring fältet g3.
43.Kxg3 De3+ 44.Kg4 Lxf4 45.Txf4 Dg1+ 46.uppg.
Vad tycks?