måndag 12 mars 2012

Caruano i ensam ledning

Hou Yifan väntar på Hannes Stefansson – sedan blev det vackert. Foto: Hrafn Jökulsson

Under söndagen var det dubbelrond i Reykjavik Open. Efter rond 6 och 7 finns topprankade Fabiano Caruana i topp med 6,5 poäng. En spelare som drog strålkastarljuset till sig i dessa båda ronder var Hannes Stefansson. Vid förmiddagsronden var det hans slutställning mot David Navara som lockade till analyser, och i eftermiddagsronden blev han offer för en vacker kombination från världsmästarinnans sida:

Hou Yifan – Hannes Stefansson
Vit drar



39.Sf6+ Kf8 40.Txe6!! uppg.
Poängen är 40...fxe6 41.Sd7+! Txd7 42.Dh8+.

Gunnar Finnlaugsson kommer med en andra rapport:
Min vän Jens Kristiansen spelar normalt inte i turneringar med dubbelrond, men här gör han ett undantag. Arrangörerna lovar dock att ta bort dubbelronden nästa år. Då kan även jag tänka mig att spela.

Väderleksrapporten: Molnen fungerar som heltäckande gardiner (alternativa gardiner utlovas nästa år). Lågtrycken kommer från sydväst och avlöser varandra. Snön är borta, men full storm hindrade min gode vän Askell Karason (f d LASK) att ta flyget hem till Akureyri. Resultatet för min del blev en trevlig ”frokost“ på Jomfruen. Vi bröt mot de danska traditionerna genom att tacka nej till snaps mitt på söndagen.

Ljudnivån har varit okej i dag, men öronpropparna är tyvärr slut för tillfället.

De som skippade kyrkobesöket på förmiddagen kunde lyssna till Johann Hjartarsons högklassiga kommentarer. Under kvällsronden svarade Jon L Arnason för underhållningen.

Hemvärnet bestod under förmiddagen av Hannes Stefansson och Stefan Kristjansson, Islands trettonde och senaste stormästare. Stefansson (som hade vinst i slutställningen enligt vissa) tog remi mot Navara, medan Kristjansson spelade en kampremi mot världsmästarinnan.

Hannes Stefansson – David Navara
Slutställningen, vit vid draget


Vijay Kumar från Live Tele Shows i Indien är på plats och spelar in reportage och intervjuer. Han har jobbat hårt, just nu snarkar han vid min sida. Eftersom han snarkar måste vi väcka honom.

Turneringens sputnik är Dagur Ragnarsson, född på Islands nationaldag 1997. Här är man inte lika fixerad vid ranking som i Skandinavien och här det finns ingen LASK-inflation. Dagur har 1858. I förmiddagsronden besegrade han Nordenmästarinnan Christin Andersson, som i en tidigare rond förlorade mot en inhemsk spelare med 1528.

Man får inte glömma allt det positiva: det trådlösa Harpa-Hotspot fungerar perfekt och jag som ”överkänslig person” tycker att ventilationen är prima.

Gunnar Finnlaugsson