lördag 31 mars 2012

Veteranernas Lag-EM – rond 4

Danmark är i högsta grad med i medaljstriden – från höger: Jørn Sloth, Bent Sørensen, Thorbjørn Rosenlund och Jens Kølbæk. Foto: Bjørn Berg Johansen

Igår var det giganternas kamp i Rogaska Slatina, Viktor Kortchnoi (Schweiz) mot Jevgenij Vasiukov (Ryssland), mästerskapets två högst rankade spelare. Det verkade inte vara två såta vänner som möttes. När Kortchnoi hade bestämt sig för att ge upp gjorde han det inte på normalt sätt. Med högerhandens pek- och långfinger föste han till sin kung så att den välte. Ingenting med att sträcka fram näven och tacka för partiet. Möjligen en svag grymtning. Sedan satt han kvar på sin plats vid förstabordet och började kommentera partiet på fjärde bordet. Han var förbannad därför att hans forne landsman Nikolaj Pusjkov fortsatte att spela med pjäs under. En turneringsdomare fick ingripa och tysta ner honom. Med åren har den ärrade VM-kämpen lagt sig till med otrevliga vanor. Ryssland vann matchen med 2,5-1,5.

Sveriges förstalag spelade fyra remier mot österrkiska Steiermark, medan andra- och fjärdelaget förlorade mot respektive Katalonien 1-3 och Wiens andralag 1-3.

Den som inte har lust att följa min dramadokumentär Dagens dumhet kan sluta läsa här. Jag är ärligt talat själv rätt trött på den här serien. För er andra – här är fredagens avsnitt:

Iolo Jones, Wales – Lars Grahn, Sverige 3
Svart drar


Att gå med damen till e6, e7 eller f6 är den säkraste remin. Om vits dam ger sig ut på jakt efter a6-bonden kan han råka illa ut på kungsflygeln. Men min serie är planerad att gå i nio avsnitt, så regissören fick välja ett sämre drag.
47...Sf6 48.Ld3 Sd7 49.Dh6 Sf6 50.g4


Det är fortfarande remi, men nu är det lite besvärligare.
50...Ke7??
Listig som en tångräka. Två slag på f5 bestraffas med avdragsschacken Se4+ och detsamma gäller efter Dxg6. Problemet är att Jones inte är i samma bransch som Norén och jag. Vi sysslar med mörkret. Remin fanns med 50...fxg4, till exempel 51.Lxg6+ Ke7 52.Dg7+ Kd8 o.s.v.
51.gxf5 gxf5 52.De3+
Mellanschacken som vinner partiet. Jag kastade in desperadon 52...Se4+ men det hade jag inte mycket för om man betraktar matchlistan som det viktigaste. Vi förlorade matchen med 1-3. Och i morgon är det ett nytt parti. I valet mellan att skratta eller gråta har jag valt det förra.

Helge Wademark är en godhjärtad människa. Före ronden föreslog han att vi kör ett slags parschack där vi lägger samman våra poängsummor och räknat ut vinstprocenten. Före fredagens rond hade vi femtio vinstprocent, han tre vinster och jag tre förluster. Nu förlorade vi båda. I dag räcker det alltså inte att han vinner för att vi ska komma upp i femtio procent igen. Även om Helge vinner resten av sina partier är det långt ifrån säkert att vi kommer upp på den tidigare nivån igen. Men då skulle han åtminstone sannolikt kunna trösta sig med ett bordspris.

En efterlysning: jag har lånat ut mitt ex av ”Capablancas lärobok i schack”, jag kommer inte ihåg till vem. Meddelande till den personen: jag är i trängande behov av boken och vill ha tillbaka den.

Samtliga partier från veteranernas Lag-EM finns genomspelbara här.