lördag 23 juni 2012

Schack på midsommarafton


Anna Muzychuk delade förstapriset i Kazan. Foto: kazan2012.fide.com

Man bör avhålla sig från att spela schack på midsommarafton, det är min slutsats efter att ha förlorat två blixtmatcher mot Göran. Jag dansar mycket hellre som en liten groda, lustig att se, runt en klädd stång än förlorar på tid när jag har matt i tre. Sillen var för övrigt utbytt mot currytorsk, och torsk blev det så att det skvätte om det: 3-6, 3-6.

Jag har en misstanke att Tiger möjligen delar min uppfattning om schackspelande på midsommarafton. Hans erfarenheter härstammar från Svein Johannessens minnesturnering i Oslo. Första ronden i går och högrankade skulle möta lågrankade:

Henning Kjøita – Tiger Hillarp Persson
Vit drar



24.Txa7! Dxa7 25.De8+ Kh7??
Apropå små grodorna, små grodorna. Det här är en bamsegroda. Efter 25...Lf8 26.Dxb5 Th7 kan svart kämpa på i en sämre ställning.
26.Df7 uppg.
Här slutar 26...Tg8 27.Dxf5+ Kh8 28.Le4 med matt.

Här är detta och andra Oslopartier genomspelbara (du får klicka in dig på respektive rond). Direktsändningen fungerade inte igår men jag låter länken ligga kvar och hoppas att arrangörerna får styr på det hela.

I går avgjordes damernas GP-turnering i Kazan. Humpy Koneru hade lite midsommarflyt:

Alisa Galliamova – Humpy Koneru
Vit drar



Efter 28.h4 Df6 29.Dd2 hade vit haft läget under kontroll. Men nu var det midsommarafton och trolska krafter i rörelse.
28.h3? Se5 29.Kf2 h4! 30.Txh4



30...Sxc4!
Röda mattan ligger utrullad från g5 till e3.
31.Lxc4 De3+ 32.Kf1 Dxg3 33.Df2 Dxc3 34.Td1 Te3 uppg.



Så kom det sig att Humpy Koneru och Anna Muzychuk delade förstaplatsen. När det gäller förstapriset och GP-poängen så föreskriver reglerna delning i lika delar, ingen särskiljning.

Och idag är en ny dag.