torsdag 2 augusti 2012

Politiken Cup – del 4

Ivan Salgado är en av dem som ligger en halv poäng efter ledarduon. Foto: Calle Erlandsson

Jag såg inte mycket av onsdagsronden i Helsingör. Orsak: jag var där. Det är skoj att träffa folk som jag tidigare bara haft mejlkontakt med eller läst om. Det var första gången jag träffade Martin Andersson. Han är rätt ny i schackkretsarna och saknar elotal. Bor i Skanör och drar snart i väg till Istanbul och olympiaden. Han platsar än så länge inte i något av lagen. Martin låg ganska nyfödd i en barnvagn. Mamman heter Christin Andersson, pappan Sune Berg Hansen.

Ledarduon Ivan Cheparinov och Jonny Hector drabbade samman och bulgaren såg rätt nöjd när han kom ut från finrummet. Efter att ha studerat slutställningen i det partiet förstår jag varför. Jonny hade aldrig accepterat ett remianbud från dig eller mig i den ställningen. Fem raka och sedan en remi. De som låg närmast delade också poängen så vi har samma ledarduo inför dagens rond. En halv poäng efter dem finns hela nitton spelare, däribland Tiger Hillarp Persson och Erik Blomqvist. Erik stilade:

Aryan Tari – Erik Blomqvist
Svart drar


Vits damflygel slumrar. Svart skulle kunna öka trycket med 16...Tc7 följt av Dc8, men Erik tyckte sig ha upptäckt en mera spännande taktisk möjlighet.
16...Lxf2+!? 17.Kxf2 Sg4+


18.Kg1?
På 18.Ke1 verkar 18...Se3 mycket starkt, men efter 19.Txd7! Sxg2+ (19...Sxd1 20.Te7 med damfångst och utjämning) 20.Kf2 Txc6 21.Txa7 är vit med i partiet.
18...Se3 19.Db3 Sxg2 20.Kxg2 Txc6 21.Tc2


21...Dc8! 22.uppg.

Jan Timman fick chansen att avgöra elegant:

Alina L'ami – Jan Timman
Vit drar


Så hur ska vit parera hotet Sg4 matt. Saken är den att det finns inte något hållbart försvar. Efter 29.Se1 Sg4+ 30.Kg2 Se5 är Sf3 på gång, till exempel 31.g4 Dh4 32.De2 f5 och svart bryter igenom. Det blev ett publikvänligare alternativ:
29.De2 Dxh3+! 30.uppg.

* * * * *

Idag börjar junior-VM i Aten med Nils Grandelius i startfältet - länkar i d.o.h.