söndag 19 augusti 2012

Söndagsblandning

Efteranalys i Kaunas: Nils-Åke Malmdin och Magnus Wahlbom. Foto: Gunnar Finnlaugsson

Kom hem från en hejdundrande bröllopsfest på Örenäs slott vid femtiden i går morse. Nu börjar jag så smått fungera igen. Startmotorn är inte vad den har varit. Det var för övrigt fyrtio år sedan jag var där senast. Då gällde det en stillsam ungdomsledarkonferens arrangerad av Sveriges Schackförbund med förbundets dåvarande riksinstruktör Lars Bäckström som huvudansvarig. Anledningen till att just den konferensen fastnat i mitt minne är att den försiggick sommaren 1972, då hela schackvärldens blickar var riktade mot Reykjavik. Tidningen Arbetet var ute efter någon som kunde skriva om VM-matchen mellan Boris Spasskij och Bobby Fischer och budskapet hade nått Bäckström, som frågade om jag var intresserad. Min tidskrift Schacknytt var då inne på tredje årgången och hade likt den fula ankungen (stencilerad blaska) blivit en hyfsat vacker svan (offsettryck). Självklart var jag intresserad. Det var första gången jag klev in på en tidningsredaktion, en ganska omtumlande upplevelse. När matchen var slut fick jag ett erbjudande att bli Arbetets schackskribent med en veckospalt. Jag var en fattig tidskriftsredaktör men hade trots det vett att tacka nej till det skambud jag fick. Några år senare visade Sydsvenska Dagbladet intresse för mina tjänster, men det är en helt annan historia.

Gunnar Finnlaugsson skickade över bilden ovan från Kaunas som en påminnelse om att veteran-EM har startat. Jurij Balasjov och Viktor Kuprejtjik är topprankade och det väcker också minnen. När jag kontaktade sovjetiska schackförbundet för tjugofem år sedan för att få med två stormästare därifrån till en GM-turnering i Malmö (den ingick i Schacknytt-festivalen) så kom just Balasjov och Kuprejtjik. Det var för övrigt Gunnar som fick möta Balasjov i första ronden i Kaunas i ett direktsänt parti. Det gick som det gick. Efter rond 2 i dag har Magnus Wahlbom 1,5 poäng, Nils-Åke Malmdin och Gunnar 1 poäng. Här en partiställning från dagens produktion:

Jurij Balasjov – Iosif Grinberg
Vit drar


37.Se6! Dxc3 38.Dxc3 Txc3 39.Txe8+ Kh7 40.Sg5+ uppg.

Det blev som Martin Lokander tippade: SK Rockaden Stockholm segrade i kadettallsvenskan. Men marginalen till Limhamns SK var inte särskilt stor: en partipoäng. Matchen lagen emellan slutade 3-3. Länkar till resultat härifrån och från veteran-EM och några andra turneringar finns naturligtvis under Aktuella turneringar i d.o.h.

Och Martin, jag har inte glömt bort den där länken du gav mig i Riga. Vi talar hiphop och freestyling. Sam Kassani presenterar Double Pawn, Rauan Sagit och Johannes Aira. Det är Daniel Semcesen som sköter kameran och det hela spelades in i Pardubice i somras. Här är länken.