tisdag 21 augusti 2012

Ulf Andersson i Lund

Uppställning efter dagens lunch i Lund: Ulf Andersson, Axel Smith, Nils Grandelius, Hans Tikkanen och jag. Foto: Calle Erlandsson

När jag lärde känna Ulf Andersson var han Sverigemästare men ännu inte stormästare. Det var runt 1970. Nu träffas vi ibland när han kommer till Lund för sina träningsseanser hos Lunds ASK. Vi stämmer av minnesbilderna, prickar av de senaste händelserna och vad som är på gång. Det roar mig mycket.

Ulfs senaste engagemang var en match mellan legendarer och Club d'Echecs de Genève på femstjärniga Swissotel Metropole i Genève för två veckor sedan. Det var femmannalag, där var och en i ena laget mötte de fem i motståndarlaget dubbelrondigt. Legendarerna, med 81-årige Viktor Kortchnoi i spetsen, segrade med 33-17. Bästa poängplockare var Kortchnoi, Zoltan Ribli och Kevin Spraggett på 7/10, en halv poäng före Ulf. Alla fyra representerade legendarlaget. Arrangörerna hoppades på att någon av deras unga spelare skulle ordna en eller annan inteckning. Det lyckades såtillvida att 16-årige Lars Rindlisbacher klarade IM-normen. Mer information om matchen här.

Enligt det ursprungliga programmet skulle det vara dubbelronder fem dagar i sträck, men då kände sig Ulf tvingad att tacka nej. Men arrangörerna ville hemskt gärna ha med honom och ändrade programmet så att antalet dagar med dubbelronder begränsades till tre. Tufft nog. Arrangörerna talade om att det skulle dyka upp en hemlig gäst och det visade sig vara Vladimir Kramnik med fru och dotter.

Viktor Kortchnoi bidrog med 7/10 när legendarerna segrade. Foto: www.ceg.ch

När jag såg Kortchnoi i våras i Rogaska Slatina tog han sig fram med hjälp av stödkäpp. Nu sitter han i rullstol. För två månader sedan blev det ett säkert smärtsamt misslyckande i schweiziska mästerskapet där han kom på tionde och sista plats, men enligt Ulf spelade han upp flera klart fördelaktiga ställningar där han sedan gjorde trötthetsfel. I Genève visade han att han fortfarande är att räkna med, men han har av hälsoskäl tackat nej till att vara med i schweiziska OS-laget. Det finns gränser för vad den gamle mannen numera klarar av.

Kortchnoi har inga hämningar när det gäller att kommentera andras ansträngningar. När spelarna presenterades under invigningsceremonin tyckte han att presentationen av honom själv blev alldeles för lång. Han avbröt presentatören och förklarade att han var betydligt mer intresserad av att få veta mer om sina kommande motståndare. Han hade också synpunkter på den mat som serverades på lyxhotellet och priset på densamma. Den som bjuder in Kortchnoi till en turnering får vara beredd att ta honom som han är. Det är ingen muntergök.

Ulf var med i Göteborgsturneringen 1971 där han placerade sig före dåvarande världsmästaren Boris Spasskij. Men hur var det nu med den lyxmodell av Volvo som Spasskij körde hem i? Ulf visste inte något om det. Även Ove Kinnmark var med i turneringen och när jag frågade honom om villkoren i turneringen var så lysande att Spasskij kunde tänkas ha köpt bilen för de pengarna, så kom svaret: ”Prispengarna och startpengarna i Göteborg hade väl knappt räckt till ett par nya bildäck.” Lars Falk skriver mycket mer om bilaffären i ett inlägg i morgon. Förhoppningsvis finns det sedan någon bloggläsare som kan komplettera berättelsen.

Legendarerna Vlastimil Hort, Ulf Andersson och Zoltan Ribli. Foto: www.ceg.ch

På bussen hem från Lund fick jag en lysande idé. Japp, lysande. Den spelform som praktiserades i Genève har blivit mycket populär på sistone. Varför inte arrangera en matchturnering med femmannalag mellan LASK och, tja, danska landslaget? (1974 arrangerade jag en dubbelrondig match mellan Schacknytt-laget och Köpenhamn i Malmö och Köpenhamn. Det blev väldigt likt en landskamp.) Det finns ju ett par spelare i LASK som är ute efter GM-inteckningar. Jag har inte längre koll på bestämmelserna för internationella turneringar, men om det krävs deltagare från tre olika nationella förbund så kan ju danskarna förstärka med en färing. De skulle kunna bli ett motståndarlag till LASK där de flesta redan är mer eller mindre engagerade i lundaklubben. Jag lutar mig tillbaka och inväntar speldatum.

* * * * *

Längre ner i den oumbärliga högerspalten finns en länklista med de klubbar som har en fast länk till denna blogg. Senaste nytillskotten: SS Manhem och Kokkolan Shakkikerho (Karleby, Finland). Om jag är besviken på att det inte är fler klubbar på listan? Självklart är jag det. Om jag missat någon klubb så låt mig veta (grahn1@gmail.com) och komplettera.

* * * * *

Efter fyra ronder i veteran-EM är Jurij Balasjov ensam i topp på 4 poäng. I morgon spelar han svart mot sin bäste vän Viktor Kuprejtik. Jag är beredd att satsa mina nya sandaler och mina tre slipsar på att det blir remi. Magnus Wahlbom har 3, Nils-Åke Malmdin 2,5 och Gunnar Finnlaugsson 2 poäng.