fredag 22 mars 2013

Uppseendeväckande odds i Danmarksmästerskapet

Jens Kristiansen ger 7.40 gånger pengarna. Foto: Ingemar Johansson

Idag var det lunch med grannen Stellan, som bland annat talade om odds i Danmarksmästerskapet som får mig att överväga att ta upp ett av hans stora intressen: gambling. Det är dags för första ronden i Helsingör imorgon, och då möts bland annat Danmarks mest lovande junior, Mads Andersen, och Danmarks mest lovande veteran, Jens Kristiansen. Juniorstjärnan med ett par GM-inteckningar i ryggen har vit mot veteranvärldsmästaren. Som framgår av mästerskapens hemsida (fast länk i den oumbärliga högerspalten under Aktuella turneringar) ger en seger för Mads 1.55 gånger pengarna, medan en vinst för Jens ger 7.40(!) gånger pengarna. Sådant får mig alltså att överväga att ge mig in i gamblingbranschen. (Vännen Ingemar: ”Om Jens var en häst hade jag spelat på honom.”) Eventuellt skulle jag kunna ansluta mig till Jens supportergäng i Helsingör imorgon. Det finns förmodligen fortfarande platser på ståplats långsida. Jag är skrämmande nära att öppna ett spelkonto.

För två veckor sedan i danska ligan:

Jonny Hector, Nordkalotten – Jens Kristiansen, BMS Skak
Svart drar


Efter direkt slag på g3 kan vit kompensera sig på damflygeln. Bättre är 29...Lf8 med idéer som Ld6 och c7-c6. Då har svart klar fördel.
29...Sxg3 30.Se6 Se4 31.Sxc7 Lf4 32.Se6 Lg3 33.Sf3 b6 34.c4 Kf7 35.Seg5+ Sxg5 36.hxg5 Ke6 37.Ke2 Lf4 38.Kd3 a5 39.b3 Lc1 40.Kc3 Lf4 41.b4 axb4+ 42.Kxb4 h5 43.Kb5 Lg3 44.Kxb6 h4 45.a4 Kd7 46.Kb7 h3 47.a5 Lf2 48.c5 Lxd4 49.c6+ uppg.

Igår fick Nigel Short mig att tänka på en artikel som Sven Fagerberg skrev i DN nån gång på 1970-talet. Jag minns inte längre något om artikelns innehåll – den var säkert intressant – men jag kommer att minnas rubriken för evigt: ”Om kärlek näres av musik så spela på och lyss ej opp”. Japp, första raden i Trettondagsafton. När direktsändningstekniken i kandidatturneringen (idag är det fridag) strejkade började Nigel Short och Lawrence Trent småsnacka om musik, och Nigel citerade Shakespeare: ”If music be the food of love, play on.” Det är alltså också en av mina favoriter. Det tänker jag eventuellt berätta för Nigel när han kommer till Malmö i samband med Sigemanturneringen.