måndag 18 november 2013

Sjunde VM-partiet i Madras

Det börjar dra ihop sig. Bara fem partier kvar. Foto: chennai.fide.com

INGEMAR JOHANSSON:
Med dagens parti återföll VM-matchen i den trygga lunk som kännetecknade dess början. Skillnaden är förstås att nu rörde det sig om sjunde partiet samtidigt som utmanaren leder med två poäng. Åtskilliga schackkoryféer levererade omgående en besk kritik av Vishy Anands taktik – främst bland dem Hikaru Nakamura och Tejmur Radjabov. “Ingen bryr sig i efterhand om ifall man förlorar tre partier i rad”, menade Hikaru, medan Tejmur formulerade det som så att nu är det “all in or nothing”.

Anand var dock idag helt inställd på att spela remi, på annat vis går det inte att tolka hans partiuppläggning. Det blev åter Berlinförsvaret, om än inte i sin vanligaste form, och Vishy hade uppenbarligen ingen förstärkning på lager. En intressant ställning uppstod efter Magnus Carlsens 16:e drag Lxe3 och hur ska nu Vishy slå tillbaka?

Vishy Anand - Magnus Carlsen
Vit drar


17.Dxe3
Vishys val som undviker dubbelbonden (den har han ju haft lite dåliga erfarenheter av i den här matchen). Frågan är dock om inte 17.fxe3 bjöd på ett chansrikare och mer dynamiskt spel, t.ex 17...Df6 18.hxg6 hxg6 19.Tdf1 Dxf3 20.Txf3

Analys

20...Tf8 21.g4 f6 22.Tfh3 f5 23.gxf5 gxf5 24.exf5 Txf5 25.Sg3 Tff8 26.Kc1 med betydligt bättre utsikter än i partiet.
17...Sc5 18.hxg6 hxg6 19.g3 a5


20.Th7
Tämligen fantasilöst spelat. Mera energiskt var 20.Sc3, t.ex. 20...f6 21.f4 a4 22.a3 Th8 23.De2 med viss fördel för vit.
20...Th8 21.Tdh1 Txh7 22.Txh7 Df6 23.f4 Th8 24.Txh8 Dxh8


25.fxe5 Dxe5
Båda parter strävar nu mot ett gemensamt mål: remi.
26.Df3 f5 27.exf5 gxf5 28.c3 Se6 29.Kc2 Sg5 30.Df2 Se6 31.Df3 Sg5 32.Df2 Se6 remi

Den åstundade dragupprepningen är där. Nu återstår bara fem partier. Känslan är att Vishy måste hitta på nånting. Mäktar han det?

Sjunde VM-partiet kommenterat av
Simen Agdestein (DN.no)
Peter Doggers (Chess Vibes)
Mark Crowther (TWIC)

* * * * *

LG: På senare år har jag druckit mer cappuccino på Lilla torg i Bugibba än på Lilla torg i Malmö. Min älskade hemstad har många förtjänster, men kafélivet där känns alltför – malmöitiskt. (Lizzie, Bent Larsens första hustru, på en restaurang i Malmö på 1970-talet: ”Är det inte väldigt provinsiellt här i Malmö?”) Det räcker att ta sig över Sundet för att kafélivet ska kännas mer – vederkvickande (det är nog första gången jag använder det ordet). Det är något med att det inre landskapet och den yttre miljön måste harmoniera för att ge livsandarna bästa möjliga spelrum.

Vid kafébordet i dag satt jag och filosoferade över VM-matchen. När Sjakkfantomet före matchen bad om ett tips och en procentsats, drog jag till med att det var 60 procents chans att Magnus skulle vinna. Nu känns det som om jag underskattade Magnus möjligheter. Det var hans svårigheter att vinna kandidatturneringen i London – det krävdes ju målfoto när han och Vladimir Kramnik nådde mållinjen sida vid sida – som fick mig att hålla nere procentsatsen. I dag är det väl få som tror att Vishy Anand ska kunna ställa till med problem för den energiske världsettan.

Mina livsandar dåsade under dagens parti på Canifor Hotel, där det var förbluffande tyst och öde i baren bredvid.

Povilas Lasinskas – Lars Grahn
Stauntongambit (A 83)
1.d4 f5 2.e4
När Håkan Åkvist spelade Stauntongambit mot mig i Ålborg i fjol så visste jag ingenting om hur man bemöter den och fick improvisera härifrån. Nu vet jag lite mer.
2...fxe4 3.Sc3 Sf6 4.Lg5 Sc6 5.d5 Se5 6.Dd4 Sf7
Håkan förklarade för mig att det är så här man ska spela, och ibland kan jag vara ganska läraktig.
7.f4 c6 8.0-0-0 Sxg5 9.fxg5 Sxd5 10.Sxd5 cxd5 11.Dxd5 e6 12.Dxe4 Dxg5+ 13.Kb1 Lc5 14.Sf3 De3 15.Dh4 Le7 16.Dh5+ g6 17.Db5 Dc5 18.Db3


Här tror jag inte att vit har spel för gambitbonden. Fritz vill rockera kort men det ville inte jag. Jag kunde se framför mig hur h-bonden kom som skjuten ur en kanon. Jag ville satsa på lång rockad och var rätt nöjd i det här läget.
18...b6 19.h4 Lb7 20.Lb5 0-0-0 21.Da4


Det är dags att lämna tillbaka bonden men det måste göras med finess. Fritz rekommenderar 21...Kb8 22.Lxd7 e5 och med löparparet och en fribonde bör svart ha fördel. Här förvandlades jag till åsnan mellan hötapparna alltmedan tiden rann i väg. Mest tid ägnade jag åt 21...d5, men tyckte inte om att se e6-bonden försvagad. Det är nog den näst bästa möjligheten. Till slut tvingades jag kasta i väg ett drag i en hast och det blev inte alls lyckat.
21...d6? 22.Sd4 Lf6 23.Sxe6 De5 24.Sd4 Kb8 25.The1 Dg3 26.Se6 Tdg8 27.Lc6


Jag trodde i hastigheten att 27...Lxc6 28.Dxc6 Tc8 29.Dxd6+ förlorar bonde. Nu ser jag att svart får tillbaka bonden efter 29...Dxd6 30.Txd6 Lxh4, men där måste springaren vara bättre än löparen. Att som jag nu gjorde lämna över långa diagonalen är fullständigt hopplöst.
27...Lc8? 28.Lf3 Te8 29.Dc6 1-0

I morgon är det dubbelrond och dessutom har vi upptäckt en bar som sänder Sverige-Portugal. Det kan bli krockar och hur som helst en hård dag.