torsdag 9 januari 2014

Schackfestivalen i Wijk aan Zee

Levon Aronian, topprankad i Wijk aan Zee. Foto: Calle Erlandsson

Arrangörerna av schackfestivalen i Wijk aan Zee har fått sparbeting av sponsorn Tata Steel. Det innebär att tre GM-grupper har blivit två och antalet deltagare i toppgruppen och Challengers har reducerats till tolv respektive fjorton. Det finns tyvärr inte någon svensk spelare i dessa båda grupper.

Världsmästaren Magnus Carlsen har valt att tacka nej den här gången. Han laddar i stället inför turneringen i Zürich, som startar om knappt tre veckor. Högst rankade i Wijk aan Zee är (med placeringen i världsrankingen inom parentes): Levon Aronian (2), Hikaru Nakamura (3), Fabiano Caruana (6), Boris Gelfand (8) och Sergej Karjakin (10). Första ronden startar lördag klockan 13.30.

* * * * *

Köpenhamn i måndags: tillsammans med Stellan Brynell, Calle Erlandsson och Johan Sigeman bar det iväg till restaurang Kælder 12 och Jan Løfbergs släppefest för första delen av verket LARSEN. Det var fullt vid alla bord. Jens Kristiansen och Jan presenterade tegelstenen på 1110 sidor och berättade personliga minnen av den karismatiske Bent Larsen. Det blev en underbar kväll för oss Larsenanhängare. Och visst är jag tacksam att första delen slutar 1965 och sålunda inte omfattar den där kandidatmatchen i Malmö 1968 (Larsen–Spasskij) som jag har forskat kring ett antal år. Jag lär vara klar med den boken i god tid innan LARSEN del 2 anländer. Min bok är färdigskriven, jag är beredd att sätta igång med layout så snart jag har skaffat en Apple iMac.

Jan Løfberg presenterade sina bokplaner för Bent Larsen första gången i Merano 1981. Det var under VM-matchen Karpov–Kortchnoi; Bent var där som kommentator. Bent lämnade klartecken och bidrog på olika sätt, med anteckningsböcker, partiprotokoll och foton. Jan besökte honom även i Argentina. Arbetet med boken har alltså pågått, från och till, i trettiotre år. Självfallet har Jan fått en och annan hjärtlig gliring under årens lopp för det ofullbordade projektet. Man förstår lättnaden över att nu ha rott första delen i land.

Boken innehåller i stort sett allt som Bent har skrivit med sammanfogande texter av Jan. Det finns också intervjuer och annat material om huvudpersonen. Mer komplett än så här kan det inte bli. Vissa Larsenhistorier har jag haft kännedom om och nu får jag detaljerna. Efter att ha läst boken vet jag till exempel i detalj vad hans kontroverser med Dansk Skak Union handlade om och det är inte någon partsinlaga, ingen skönskrivning. Bilderna är tekniskt av skiftande kvalité – alltifrån underbara professionella foton till inscannade grovrastrerade bilder från sovjetiska partibulletiner – men motivmässigt är de alltid motiverade. Många av dem har aldrig varit publicerade förut. Det gäller för övrigt i hög rad även partimaterialet, där den ouppnåeliga målsättningen har varit att återge varenda långparti som Bent har spelat. Många av dem är med hans kommentarer. Jan har också fått god hjälp i sammanställningen av boken av Erik André Andersen.

Hjärtliga gratulationer till Jan för att ha kommit i mål i den svåraste etappen av detta praktverk, den första. Hans förhoppning är att del 2 (av 3) kommer om ungefär ett år. LARSEN bind 1 1935-1965 kan beställas direkt från Løfbergs förlag.

Köpenhamn igår: Jag fick en julklapp av min kära dotter Lisa som avnjöts igår. Det var en tolvrättersmeny med passande vin på restaurang Pluto på Borgergade 16. Det är en filial till paradiset uppkallad efter en planet för att folk ska lägga namnet på minnet. Det blev en underbar kväll. Jag har inte några större problem att förstå danska, men när servitörer/kockar presenterade rätterna på snabb fackmannamässig danska hade jag svårt att hänga med. Nu var det inte något problem för när presentatören hade lämnat bordet bad jag Lisa om en översättning. Hon jobbar som kock i Köpenhamn och där talar hon danska dagligdags. Det fanns faktiskt tillfällen när jag fick hjälpa henne med det svenska ordet. På Noma presenterades alla serveringar på engelska och det var faktiskt lättare att förstå.

Pluto bjuder inte bara på vidunderlig mat, hela restaurangmiljön är behaglig. Jag njöt i fulla drag (foto: Lisa). Det här är ett ställe där kockar från Köpenhamns topprestauranger ibland sitter och smörjer kråset. Jag rekommenderar livligt ett besök på Pluto. Men boka bord – det är fullbokat även på vardagskvällar.

För övrigt tycker jag att alla veckor i denna mörka, regniga, blåsiga årstid borde vara ungefär som den här med en mysig presentation av en ny intressant schackbok, sedan en kulinarisk fest där faten avlöser varandra och mot veckoändan spetsad med högklassigt schack med delar av världseliten vid brädena. Fast det är förstås att begära för mycket. Nu ska jag iväg och köpa en falafel.