lördag 29 mars 2014

Kandidatturneringen – rond 13

Sergej Karjakin och Vishy Anand i efteranalys. Foto: candidates2014.fide.com

Vishy Anand lyckades hålla remi i ett besvärligt slutspel mot Sergej Karjakin i trettonde rondens sista parti, och i och med att Levon Aronian förlorade mot Dmitrij Andrejkin har Anand säkrat förstaplatsen i kandidatturneringen redan före morgondagens slutrond. Det blir alltså en ny VM-match mellan honom och Magnus Carlsen, som intervjuades av Peter Heine Nielsen på länk i kommentatorstudion. Ett lyckokast att engagera Peter Heine i Chanty-Mansijsk, men vid VM-matchen lär han ha fullt upp som sekundant åt Magnus.

Karjakin behövde vinna partiet för att ha åtminstone en teoretisk chans att ta över förstaplatsen, och han pressade länge med två lätta mot torn.

Sergej Karjakin – Vishy Anand
Vit drar


Karjakins idé var att låta springaren och löparen gemensamt ge sig på e5- eller g5-bonden. Han fick upp den här ställningen bara för att upptäcka att det inte tjänade något till att slå bonden: 53.Sxg5 Txd2+ 54.Kxd2 Kxg5 55.Ke2 Kf4 56.Kf2

analys

och nu inte 56...h3?? 57.Kg1 och vit vinner, utan 56...Kg5 och svart håller remi. Karjakin insåg att det inte var mycket till vinstförsök och spelade i stället 53.Kd3. Han körde runt med pjäserna i ytterligare 38 drag innan han ställde in vinstförsöken och bjöd remi.

På presskonferensen efteråt fick Anand frågan varför han tvekat så länge att anmäla sig till kandidatturneringen. Han ryckte på axlarna och tyckte att det inte fanns någon brådska att ta det beslutet. Efteråt ångrade Anand att han inte anmält sig snabbare ”så kunde jag ju ha lämnat återbud senare om jag känt för det. Nu blev det onödiga spekulationer.”

Rond 13
Dmitrij Andrejkin – Levon Aronian 1-0
Sergej Karjakin – Vishy Anand remi
Peter Svidler – Sjachrijar Mamedjarov remi
Vladimir Kramnik – Veselin Topalov 1-0

Partierna är genomspelbara och kommenterade på Chess Vibes och TWIC.

Ställningen efter tretton ronder:
Anand 8; Aronian, Karjakin, Mamedjarov, Andrejkin och Kramnik 6,5; Svidler 6; Topalov 5,5 poäng. Anand är alltså den ende som har mer än femtio vinstprocent.

Rond 14 (söndag kl 10)
Levon Aronian – Sergej Karjakin
Vishy Anand – Peter Svidler
Sjachrijar Mamedjarov – Vladimir Kramnik
Veselin Topalov – Dmitrij Andrejkin

* * * * *

På måndag installeras varmluftsfläkten som kommer att vara i gång dygnet runt i ett par veckor för att eliminera fuktskador i vägg och tak. Hantverkares verk. Jag går i landsflykt när fläkten går till attack. Det bär i väg till Kroatien. Nja, det var ju planerat sedan tidigare och den resan kommer nu ytterst lägligt. Det är dags att spela schack igen, veteranernas lag-EM i Sibenik. Om det vill sig illa får jag bara spela sju partier. Återkommer kanske om det.

Dags att välja litteratur att ha till hands på flygplatserna och i kabinerna. Det mest passande valet gjorde jag vid en resa till London för många år sedan. På Kastrup satt jag och läste Seneca: "Om livets korthet". Det var något om att lyckan bara uppträder under korta ögonblick, den är aldrig långlivad. Vid landningen i London – planet skulle sedan vidare till Rio de Janeiro – petade en vacker kvinna (förmodligen brasilianska) mig försiktigt på axeln och undrade om jag ville ha en karamell för att neutralisera den tryckförändring som kan göra lite ont i öronen. Hon sträckte fram påsen med karameller med ett underbart leende. Jag kände stor lycka i flera sekunder. Och tänkte på Senecas visdomsord.

Nåväl, nu har jag bestämt mig för att ta med en nyutkommen bok – Bent Kølvig: Tag stilling!. Boken har jag fått med en hälsning från vännen Bent. Det är han som bjuder på kombinationsövningar i danska Skakbladet och nu har han samlat 780 av dem från 25 års produktion. Det ska bli skoj att ge sig på kombinationsövningarna och förhoppningsvis blir det ett och annat lyckligt ögonblick, nästan på karamellnivå, när jag klurar ut en och annan lösning. Dagen efter hemkomsten är det fest med Maltagänget hemma hos Björn Ahlander och då hoppas jag kunna visa en lyckad kombination från Sibenik. Annars kanske mitt bästa förlustparti. Eller ett litet föredrag om något i stil med ”Mina tre lyckliga sekunder i Sibenik”.