tisdag 1 april 2014

Veteranernas lag-EM – rond 1

GM Bojan Kurajica mot dr Helge Wademark. Foto: Turneringens hemsida

Det är sex och en halv kilometer från hotellet till Sibenik. Idag blev det en ganska rask promenad dit tillsammans med Helge, Magnus och Sören. Vi tillryggalade sträckan på en timme i drygt tjugo graders värme. När vi väl kom fram till målet hade jag sett fram emot en kall öl på något mysigt hamnkafé, men den högst rankade i sällskapet var inte alls med på noterna. Han var beredd, trött och törstig, att slå sig ner på första stället inom synhåll. Sålunda hamnade vi på ett kafé beläget på en parkeringsplats vid den mest trafikerade infartsleden till Sibenik. Detta var alltså lönen för mödan. Jag var tvungen att flytta lite på min stol så att den inte stod på en parkeringsruta. Om avgaser stimulerar imunförsvaret så var detta en ren hälsokur. Jag har sällan sett så många bilar i rörelse. Nu har jag också besökt den absoluta motpolen till Noma. Sedan tog vi taxi tillbaka till hotellet.

Du som följer direktsändningen och klickar på länken till resultatservice har mycket bättre överblick över första rondens förlopp än jag har. Jag fick chansen att möta Belgienettan Jan Rooze (elo 2348) och pressade honom till min stora förvåning i hela partiet. Kanske har dagens utflykt härdat mig. Jag var hur som helst duktigt trött när det var dags att knyta till säcken. I den här ställningen skulle jag göra mitt fyrtionde drag.

Lars Grahn, Sverige 5 – Jan Rooze, Belgien
Vit drar


Jag analyserade 40.exd6 Dxd6 41.Te8+ Kg7 42.Dd4+ f6 (42...Kh6? 43.g5+Kh5 44.Th8 med matt) med denna ställning på min inre näthinna:

analys

När jag kastade en blick på klockan såg jag att jag hade tjugo sekunder på mig att utföra det fyrtionde draget med en efterlängtad extra halvtimme på lut. Jag förstod att det var en vinstställning men i stället för att forcera spelet ville jag bara göra ett drag som behöll fördelen. Efter ett tiotal sekunder beslöt jag mig (från första diagramställningen) för 40.Dc2 med hot mot tornet och bonden. Han kastade in 40...Db7 och sedan kunde vi hämta andan. Det är möjligt att vit kan fortsätta pressa med 41.Dxc4 men jag tyckte inte att det var helt klart. I mitt omtöcknade tillstånd beslöt jag mig för att forcera fram remin: 41.exd6 Dxd5+ 42.De4 remi. Det uppkommer ett tornslutspel som är stenremi.

Vad gäller andra diagramställningen så vinner vit efter 43.Da7+ (43.Te6 är också bra) 43...Kh6 44.g5+ fxg5 45.fxg5+ Kxg5 46.De3+ och så vidare. Men jag sörjer inte den missade vinsten utan gläds åt att jag kunde pressa en betydligt högre rankad spelare i hela partiet. Det finns stunder när jag får för mig att jag fortfarande kan spela schack. Och jag kommer aldrig mer att dricka öl på en parkeringsplats.