torsdag 3 april 2014

Veteranernas lag-EM – rond 3

Lasse Karlsson har just gjort 1.g3 mot Krunoslav Hulak. Foto: turneringens hemsida

Barfota? Nej, nej, nej. En spelare beordrades av en domare att sätta på sig skorna med hänvisning till klädkoden. Hoppas att domarna inte märker att jag har underlåtit att putsa mina sandaler. Det skulle inte förvåna mig om det finns något finstilt om det i klädkoden, enligt vilken det ska vara måtta på bekvämligheten. Ingen ska behöva förväxla oss med turister. Vi är ju seriösa schackspelare bevars. Och apropå regler: norrmannen Ivar Dahl satt och grunnade på ett remianbud, om jag uppfattade det hela rätt, när hans mobil gjorde sig påmind. Färdigspelat. Ut med honom. Det är hårda bud på Solaris Resort.

Vi befinner oss alltså inte i staden Sibenik utan på ett stort semesterområde, Solaris Resort, drygt en halvmil från urban bebyggelse. Här finns flera hotell, stugor, badstrand, vilstolar, palmer, strandpromenad, allt som förknippas med semester. Under högsäsong finns här omkring 15 000 turister, men nu har jag inte sett en enda person i någon av alla vilstolar nere vid vattnet. Säsongen har inte startat på allvar. Den grupp schackspelare som finns här på Hotel Niko, där vi också spelar, har ju i regel inte någon solstolsvana. Ulf Nyberg är ett undantag; han tar sitt dagliga morrondop i havet vid en tidpunkt när jag gnuggar sömnen ur ögonen. Han talar om sin blodiga kamp mot sjöborrarna. Det är i alla fall omkring arton grader i Adriatiska havet. Jag överväger att doppa fötterna.

Idag hjälpte jag Lasse Karlsson med preppen inför hans möte med stormästarkollegan Krunoslav Hulak. Jodå. Mitt första uppdrag som sekundant. Kanske ska jag utveckla vari min hjälp bestod. Han fick kolla upp Hulak i min TWIC-fil, om nu någon är intresserad av min del i hans framgång. Lasse såg att Hulak ofta spelade med b7-b6 och Lb7, och drog slutsatsen att han skulle spela 1.g3 och Lg2. Mer öppningsförberedelser än så gjordes inte. Det blev inte någon öppningssuccé precis, men Lasse lyckades vinna efter en mycket tursam vändning. Sveriges förstalag förlorade ändå matchen mot Kroatien med 1,5–2,5. Ryssland 1 besegrade Ryssland 2 med 3-1 och delar nu ledningen med Kroatien.

För egen del hade jag tillräckligt med mod för att nobba ett remianbud i min tidsnöd i en oklar ställning. I det läget låg vi under med 1–2 vilket underlättade beslutet. Efter mina inledande två remier blev det nu en vinst. Jag har noterat att av övriga 35 förstabordsspelare har 32 högre elotal än jag. Kul utmaning.

Och imorgon har det annonserats regn.