söndag 29 juni 2014

Vismaturneringen i Växjö – fjärde dagen

Finländaren Vilka Sipilä vann Vismaturneringen i fjol, men han kommer inte i närheten av den bravaden den här gången. Foto: Lars O A Hedlund

Under lördagen fanns Ulf Andersson i kommentatorrummet som bisittare till Stellan Brynell. Efteråt var vi några stycken som gick på lokal. Med Ulf får jag mig till livs en härlig dos nostalgi. Han berättar om när han var sekundant till spelare som Boris Spasskij, Jan Timman, Henrique Mecking och Yasser Seirawan i olika VM-cykler och jag undrar för femtielfte gången varför han inte själv satsade hårdare på avancemang i dessa sammanhang när han stod på topp. Och han påminner mig om stunder som jag har glömt, som när han hjälpte mig att veva fram stencilerade nummer av Schacknytt 1970. Då var han varken IM eller GM. Varje träff med Ulf är en högtidsstund. Han är en utmärkt berättare.

Just det, dessutom spelas det schack i Växjö. Axel Smith har tagit ledningen i GM-gruppen på 4,5 poäng och måste ta ytterligare 1,5 på den avslutande dubbelronden för att klara GM-normen. Juan Bellon leder IM-grupp B på 5 poäng, medan Jonathan Westerberg är i topp i IM-grupp A på suveräna 6 poäng. Han har det flyt som krävs för att vinna en turnering:

Jonathan Westerberg – Tobias Christensen 
Svart drar



Efter 52...Sc1 ligger remi nära till hands. I partiet följde i stället 52...a3?? 53.Sd3 uppg. Svarts springare är fångad och kan hämtas.

Partierna genomspelbara.

Poängställningen efter sjunde ronden:
GM-gruppen
IM-grupp A
IM-grupp B