torsdag 10 juli 2014

Gaffel och motgaffel

Valentina Gunina har anledning att vara glad. Foto: chess-news.ru

Inna Agrest står på 3 poäng efter fem ronder i damernas EM i Plovdiv. Tre spelare leder på 4,5 poäng: Natalia Zjukova, Nana Dzagnidze och Valentina Gunina. Den sistnämnda var illa ute i gårdagens rond:

Valentina Gunina – Meri Arabidze 
Svart drar


Bestickslådan är full med gafflar. Efter 60...Dg2+! 61.Kxg2 (annars matt) 61...Sh4+ och Sxf5 vinner svart. Men ...
60...Kxd4?? 61.Dd3+!
Det lurar en motgaffel på g4, så kungen försökte fly åt andra hållet.
61...Kc5 62.Dc2+!


Just det, nu är det en avdragsschack som lurar.
62...Kd4 63.Db2+ uppg.
Och till slut står valet mellan en gaffel och en lika förödande avdragsschack.

* * * * *

Martin Lokander spelar med i öppna Parismästerskapet. Han inledde med en kampremi mot åttonderankade GM Namig Gulijev och har 3 poäng efter fem ronder. Efter Paris drar han vidare till Pardubice, Tjeckien.

Efter fem ronder i Benasque hade Ulf Andersson två vinster och tre remier. Han spelade inte i rond 6 och 7, men är inlottad i rond 8.

I båda fallen hänvisar jag till länkar under Aktuella turneringar i den oumbärliga högerspalten.

* * * * *

Jag har tusen saker som måste ordnas innan jag sätter mig på tåget till Borlänge imorgon. Jag hoppas att det ges chans till lite rekreation i Dalarna. Det skulle uppskattas om mina kommande motståndare i veteran-SM inte utsätter mig för alltför hårda angrepp. Kan jag förvänta mig sådan hänsynsfullhet? Nähä.