onsdag 29 april 2015

Po match i rockajäveln

Malmö nya stadion idag: Malmö FF–Halmstads BK 3–1. Foto: Bengt Kvisth

På min promenad idag såg jag en dagisfröken som lekte med de vårystra knattarna och hon hade MFF-halsduk. Matchdag och Malmö mobiliserar. Själv väntade jag med halsduken tills jag skulle iväg till stadion. Och jag tog vinterrocken för säkerhets skull. Övergardering à la Nimzowitsch och det var ett klokt beslut. Gå po match i rockajävel – jag tänker på det klassiska citatet i Jacques Werups ”Hemstaden”, hans kärleksförklaring till Malmö. Den klassiska repliken i fråga fälldes på gamla idrottsplatsen bakom stadsteatern, där Malmö FF hade hemmaplan innan det byggdes ett stadion som invigdes i samband med fotbolls-VM 1958. Malmö FF mötte ärkefienden Helsingborgs IF.
Smågrabbarna låg bakom målen på matcherna de åren, det vore otänkbart idag, tänk hundratals fanatiker nästan inne på planen, i ryggen på målvakterna, hängande i nätmaskorna! Nåväl, en och annan vuxen låg också där, en och annan komplett fotbollstokig vuxen, och det var just en sådan som fällde det minnesvärda yttrandet.

När domaren blåste frispark för HIF, jublade en helsingborgare, en halvvuxen grabb som nästlat sig in bland MFF-supportrarna. Det blev dödstyst bakom målet men bums kom repliken: – Adu, gå po match i en sån rockajävel!

En säkert fyrtioårig man hade fällt yttrandet och han granskade helsingborgsgrabben med yttersta förakt. Pojken hade verkligen en lustig rock, urmodig och bondsk! Alla lymlarna bakom målet skrattade naturligtvis grymt ut den tafatte tonåringen.

”Gå po match i en sån rockajävel!” Det dödligt trångsynta men också sinnet för detaljens storslagenhet. Av sådant består en del malmöitisk humor, lakonisk, realistisk, ofta skändlig men aldrig möjlig att förväxla med dumhet hos upphovsmannen. Det är den sortens småsinta eller storsinta för skämt som i årtusenden kommer att rädda mången malmöbo från att gå på minor i jämmerdalen.
Det fanns MFF-kombinationer i dagens match som värmde. Som när Adu hade bollen under kontroll och man kunde se Yotun starta en rush på vänsterkanten. Adu verkade inte ha blicken riktad åt det hållet men ändå kom underbara smörpassningar i den riktningen. Gång på gång. Det skulle inte förvåna om Adu lämnar Malmö i sommar. Det var visst Yotun som blev bortgjord när Halmstad fick sitt mål. Hans styrka ligger inte i det defensiva spelet, men han är en stjärna framåt.

* * * * *

Jag övervägde länge att ställa upp i veteran-EM i Eretria, men tiden gick och nu är det för sent. Mästerskapet startade idag. Visst hade det varit fint att sitta och spela schack på en grekisk ö med ett underbart spelschema: dagliga enkelronder med rondstart efter lunch och lunchvila. Idealiska spelförhållanden, skulle jag vilja säga utan att ha varit på plats. I gruppen 65+ hade jag varit en av de yngre. Ack. När nästan allt klaffade för mig i Sibenik hade jag glädjen att spela första partiet mot genomsympatiske belgaren Jan Rooze. Nu ser jag att han är femterankad efter fyra stormästare i gruppen 65+.

I första ronden vann Rooze mot Per-Olof Gromark, medan Robert Danielsson spelade remi mot högre rankade dansken Jan Rode Pedersen. Imorgon får Robert chansen att utmana GM Nona Gaprindasjvili.

I gruppen 50+ fick Björn Gambäck möta andrerankade GM Zurab Sturua, en georgier med lång meritlista. Det kunde vi följa i direktsändningen.

Zurab Sturua – Björn Gambäck 
Vit drar



23.Sxg7! Db6
Efter 23...Kxg7 24.Tg5+ Kf8 25.Dxf6 har vit ett avgörande angrepp.
24.Sf5! uppg.
24...Dxc5 faller på 25.Dxf6 Df8 26.Sh6+.