måndag 17 augusti 2015

Intensiv sommaraktivitet

Jonathan Westerberg tycks hoppa över hängmattan. Foto: Lars O A Hedlund

Det får bli en kombinationsövning från Stockholm Open, som startade idag. En standardkombination.

Jonathan Westerberg – Fredrik Jacobsen
Vit drar



Lösningen finns längre ned.

Om jag har räknat rätt har Jonathan Westerberg med start i Salongernas elo-turnering i juni spelat 52 elo-beräknade långpartier i sommar. Någon som slår den noteringen?

Sommaren fortsätter enligt meteorologernas definition och de närmaste sex dagarna fyller Jonathan på med ytterligare ett halvdussin långpartier. Nu handlar det om Stockholm Open, som inleddes idag med tre ronder med entimmespartier. Topprankade Jonathan finns med bland trepoängarna.

Diagramställningen är från rond 2. Lösningen: 21.Lxe5! fxe5 (21...dxe5 möter samma svar) 22.Dg4! uppg. Det hotar både matt på g7 och damvinst med 23.Sh6+. Att offra kvalitet på f5 förlänger bara lidandet.

* * * * *

Malmöfestivalen pågår. Dagens ankburgare (från Restaurang Hagen) var i alla fall ett bättre val än gårdagens älgkebab. Eftersom jag inte ställer mig i en kö där det finns mer än tre personer framför mig faller en del av Bongs rekommendationer bort. Hoppas dock kunna närma mig ”Kök på besök/Söder om Småland” vid lägligt tillfälle.