söndag 19 februari 2017

Pia Cramling utslagen ur VM-turneringen

Pia Cramling och Alexandra Kosteniuk gjorde upp i ett särspel. Foto: David Llada 

Damernas VM-turnering i Teheran förlorade mycket av mitt intresse idag när Pia Cramling förlorade särspelet mot Alexandra Kosteniuk i tredje omgången. Efter två remier i snabbschacket, 25 minuter plus 10 sekunder efter varje drag, drogs betänketiden ner till 10 minuter plus 10 sekunder efter varje drag. Där spelade Pia upp en klart fördelaktig ställning i första partiet, men med den betänketiden har partierna sällan ett logiskt förlopp. Det vände och Pia förlorade. Sedan var hon tvungen att vinna med de svarta pjäserna. Kosteniuk var nog aldrig i förlustfara i det partiet och i en jämn ställning satte Pia i hastigheten bort ett torn. Kosteniuk vann därigenom särspelet med 3-1 och avancerar till kvartsfinal.

Det roliga är tyvärr slut för den här gången. Förlorarna i tredje omgången reser hem med 8 000 dollar i prispengar och förmodligen vill Fide ha en andel av det beloppet. Kvartsfinalerna börjar imorgon.

Kvartsfinaler
Ju Wenjun – Tan Zhongyi 
Harika Dronavalli – Nana Dzagnidze 
Anna Muzytjuk – Antoaneta Stefanova 
Alexandra Kosteniuk – Ni Shiqun

Partierna genomspelbara
Turneringens webbplats

* * * * *

Förmiddagsspel för Nils Grandelius

En dålig dag på kontoret för Nils Grandelius. Foto: Alina L'Ami

Igår genomfördes rond 7 i Bundesliga där två lag med svenska spelare i uppställningarna drabbade samman:

FC Bayern München – Hamburger SK 3–5
1 Michael Bezold – Nils Grandelius remi 
6 Linus Johansson – Sipke Ernst 1-0 
7 Philip Lindgren – Jonas Lampert 0-1

Magnus Carlsen finns inte längre med i någon laguppställning i Bundesliga. Det är kanske söndagsronderna med start klockan 10 som fått honom och en del andra spelare i världseliten att välja bort spel i den ligan. Nils Grandelius ställde i alla fall upp – gäsp – och räknade galet.

Stefan Bromberger, MSA Zugzwang – Nils Grandelius, Hamburger SK
Svart drar



18...Sc4? 19.Tf4!
Vad är väl en löpare mot ett mattangrepp?
19...f5 20.g6 Tf6 21.Dh7+ Kf8 22.Dh8+ Ke7 23.Dxg7+ Ke8 24.Th4 Tf8 25.Th8



25...Txh8
Eller 25...De7 26.Txf8+ Dxf8 27.Dxb7 och svart är pjäs under med en hopplös ställning.
26.Df7 matt

Den matchen slutade 4–4 medan FC Bayern München förlorade stort mot SV Werder Bremen.

SV Werder Bremen – FC Bayern München 6,5–1,5
4 Vlastimil Babula – Linus Johansson 1-0 
5 Jan Werle – Philip Lindgren remi

Partierna genomspelbara
Tabell Bundesliga

* * * * *

Dagen före Cannes Open

Uppladdning inför min reentré i turneringsvärlden. Foto: Christer Olesen

”Hur smakar det?” frågade Christer Olesen när jag högg in på grodlåren på Chez Aline. Hur beskriver man en smak? På Noma serverades jag bland annat myror – och hur smakade det? Problemet på Noma var att jag vid just den serveringen inte var tillräckligt uppmärksam, jag borde ha smakat de små krypen mer eftertänksamt. Som att få 1.e4 emot sig och automatiskt svara med 1...e5. Schablontuggande.

Jag erbjöd Christer ett av låren men han tackade förskräckt nej. Han är, ehum, konservativ när det gäller matvanor. Han är mer experimentell vid brädet än vid tallriken. Kortfattat: det var jättegott. Och imorgon provar jag nog någon av rätterna med anka. Det får bli före eller efter första ronden i Cannes Open.

I Cannes Open är jag för övrigt portad i A-turneringen. Det krävs elo 2100 för att få vara med och leka i högsta gruppen, där bland andra Ulf Nyberg och Max Wahlund finns bland de anmälda. Jag har kommit för långt ner mot nollpunkten för att platsa i deras sällskap.

En del ekiperar sig med ny vårgarderob och ny öppningsrepertoar. För mig gäller för tillfället varken det ena eller det andra. Men i resväskan finns för ovanlighetens skull en slips. Efter min operation nyligen kan jag åter knyta en slips runt halsen och jag funderar på ett vetenskapligt experiment där jag spelar med detta tygstycke. Fide drev ju aldrig igenom någon klädkod och det verkar inte som om arrangörerna i Cannes har annonserat något slipsförbud (till skillnad från en krog vid Möllevångstorget i Malmö på 1970-talet). Bent Larsen hävdade att det försvårar blodtillförseln till hjärnan och han spelade aldrig med slips. Det har inte heller jag gjort – jag är i grunden inte någon slipsmänniska – men just därför kunde det vara intressant att pröva. Man måste pröva det empiriskt innan man fäller en dom. Återkommer eventuellt i detta ämne om någon annan visar intresse för mina experiment.