söndag 25 juni 2017

Grand Chess Tour, Paris – dag 5

Magnus Carlsen vann första etappen i Grand Chess Tour. Foto: Lennart Ootes

Efter tre förluster i följd hade Magnus Carlsens sammanlagda ledning i Paris krympt till en halv poängs försprång före Maxime Vachier-Lagrave inför sista ronden. Då spelade MVL remi med Sergej Krajakin medan Carlsen besegrade Wesley So. Det innebar delad förstaplats och särspel där Carlsen segrade med 1,5–0,5. MVL kunde trösta sig med att han vann blixtturneringen.

Inför sista dagen såg det ut som om Hikaru Nakamura var främsta hotet mot Carlsens förstaplats, men amerikanen råkade ut för det ena missödet efter det andra. Smått humoristiskt – åtminstone för omgivningen – blev det i rond 16:

Sjachrijar Mamedjarov – Hikaru Nakamura 
Svart drar


Här kan man tänka sig att svart ordnar remin med 77...f1D+ eller 77...Txh5, men när Nakamura skulle promovera bonden tog han den pjäs som stod närmast ”eftersom den ändå skulle slås”. Möjligen var det också ett utslag av skämtlynne.
77...f1S(?) 78.Tf2+! Kg1 79.Txf1+ Kg2 80.Tf2+ Kg1 81.Tf5


Nalimovs slutspelsbas signalerar remi men vägen dit är inte spikrak, särskilt inte när tiden är på väg att rinna ut. Det är hur som helst ett instruktivt slutspel.
81...Ta3 82.h6 Th3 83.Tf6 Kh2 84.Kf2 Th4 85.Kf3 Kh3 86.Tg6 Ta4?
86...Kh2! med remi.


87.h7?
Nakamura hade väl inte tid att andas ut, men här vinner 87.Tg1 Kh2 88.Tg4.
87...Th4 88.Tg7


88...Th6?
Nu är det fritt fram för vits kung. Remivägen låg öppen med 88...Kh2.
89.Kf4 Kh4 90.Kf5 Th5+ 91.Kg6 Kg4 92.Kf7+ uppg.

Slutställningen i första GCT-etappen:
Magnus Carlsen 24; Maxime Vachier-Lagrave 24; Hikaru Nakamura 23; Alexander Grisjtjuk 22; Sjachrijar Mamedjarov 20; Sergej Karjakin 18; Wesley So 15; Fabiano Caruana 14; Veselin Topalov 11,5; Etienne Bacrot 8,5 poäng.

Partierna genomspelbara

* * * * *

Lag-VM i Chanty-Mansijsk – rond 8

Ding Liren skymtar guld. Foto: ugra2017.fide.com

Kina tog ett nytt steg mot guldet i lag-VM med storseger mot Norge och nu är Polen sista hindret.

Rond 8
Vitryssland – Polen 1–3 
Kina – Norge 3,5–0,5 
Indien – Ryssland 1,5–2,5 
USA – Ukraina 1,5–2,5 
Egypten – Turkiet 1–3

Individuella resultat
Turneringstabell
Partierna genomspelbara

* * * * *

Efter fem ronder i Sveins Minne i Oslo är Benjamon Arvola i ledningen på 4,5 poäng. Tiger Hillarp Persson och Jonny Hector finns med i förföljargruppen en halv poäng efter. Partier och resultat.

I GM-turneringen i Køge förlorade Björn Ahlander i rond 2 mot topprankade Jurij Solodovnitjenko.

Sverige har ett lag i veteranernas lag-EM 50+ i Novi Sad. Det är ett mästerskap som dessvärre mer liknar ett öppet serbiskt mästerskap än ett EM. Förutom lag från Sverige, Danmark och Italien finns ett halvdussin lag från Serbien i den gruppen. Sverige (Dan Cramling, Jan Lundin, Gunnar Hedin, Bengt Hammar) öppnade med 4–0 mot Danmark.

* * * * *

Imorgon sätter jag mig på tåget till Växjö. Jag tänker vara med i veteran-NM 65+ och utöver det ämnar jag hålla i gång den här bloggen och skriva två krönikor till Sydsvenskan. Det kan möjligen ses som ett dumdristigt parallellslalom. Det kan i varje fall inte kallas semester.

Var god håll tummarna. Går det åt helvete i Växjö tänker jag skylla på bloggsysslan. Varje schackspelare vet hur viktigt det är att ha ursäkter för ”bristfälligt” spel.

Dagens uppladdning var hemma hos barnbarnet Milton (bilden) som fyllde fyra. För tiden verkar han mest hänförd av dinosaurier och hajar. Han är betydligt mer intresserad av jorden än av bondeschack, så jag gav honom en jordglob med lampa inuti i födelsedagspresent.

Och då minns jag mitt första minne av en jordglob. Jag är åtta år och går i andra klass på Rönneholmsskolan. Vi ska spela upp en liten scen för våra föräldrar. Jag sitter på golvet med korslagda ben. Jag har en blå tröja på vilken min mor har sytt fast en svensk flagga. Alla mina klasskamrater står bakom mig och sjunger ”Världen är så stor, så stor, Lasse, Lasse liten. Större än du nånsin tror, Lasse, Lasse liten.” Jag sitter där i rundbågade glasögon och får jorden att snurra. Vid den tiden var jag väldigt blyg och rodnade säkert. Numera rodnar jag sällan.