tisdag 29 augusti 2017

En presentation av Palle Ravn på gång

Jag och Jan Løfberg med Yoko Onos Wish Tree Garden i bakgrunden. Foto: Christer Olesen

Idag har jag ägnat ett par timmar åt forskning på Den Sorte Diamant, Det Kongelige Bibliotek i Köpenhamn. Jag fick hjälp av en bibliotekarie och behövde inte blotta bristerna i min danska vokabulär. Hon är bosatt i Lund, en svensk kvinna, en av tusentals personer som pendlar över Sundet varje dag. Den mycket hjälpsamma bibliotekarien berättade att hon arbetat på Den Sorte Diamant ändå sedan starten 1999.

Efter besöket där drog forskarassistenten Christer Olesen och jag vidare till underbara Copenhagen Street Food, som alltså är på väg att lämna Papirøen. I sommarvärmen träffade vi Jan Løfberg, en av Skakbladets två redaktörer. Jag skriver en större artikel om Palle Ravn som ska publiceras i Skakbladet nummer 4/2017 och idag fick Jan en första version av artikeln. Det roar mig mycket att presentera en av Danmarks största schacktalanger genom tiderna för danska schackvänner. Palle Ravn, Bent Larsens bäste vän, har absolut inte fått den uppmärksamhet han förtjänar.

* * * * *

CHANIA. Efter fem ronder är det en ledarkvartett på 4,5 poäng. Björn Ahlander ligger en poäng efter täten. Resultatservice.