torsdag 26 oktober 2017

Menton Open – rond 6

Utsikt från min balkong. Foto: LG

Första dagen runt nio. Det var okej. Andra dagen klockan 8.32. Tredje dagen klockan 8.07. Jag tror inte jag vill veta tidpunkten när hantverkarna från Tinarelli & Fils från Monaco sätter i gång imorgon. Vad säger advokaterna? Hemfridsbrott?

Morgonfriden på Hotel Chambord kan under alla förhållanden börja ifrågasättas. En halvtimme efter väckningen ser jag dem vid sin lilla lastbil och de dricker kaffe och är uppenbarligen nöjda med starten på arbetsdagen.

Gårdagens kalldusch:

Laurent Morelle – Lars Grahn 
Svart drar

Jag kollade på varianten 19...Sfxe4 20.Lxe4 Sxe4 21.Dxe4 Dxf2+ 22.Kh1 Dxb2 23.Sxg6 Tf2 och tyckte att vits motspel kunde bli obehagligt.

analys

I efterhand ser det ut som om svart skulle kunna glädjas åt merbonden. Svarts kung reder sig nog.

Men vid brädet tyckte jag mig se en förbättrad version av skenoffret på e4. Vad händer om man först räddar g-bonden och sedan slår till på e4? Något däst efter min kulinariska utsvävning på Le bistrot des jardins såg jag ingen hake med min ”förbättrade” version. Lättjan tog åter över.
19...g5? 20.Sf5 Sfxe4 21.Sxg7 Kxg7


Först här upptäckte jag vad jag hade missat i min glädjekalkyl – och det gjorde dessvärre även min motståndare. Efter 22.f4! var vägen till f2 stängd och löparen på b2 förvandlades från ett presumtivt offer till en hjälte. Sedan var det ett litet mirakel att jag räddade en halv poäng. Ack ja, men vädret är vackert och maten är god.

Igor Glek leder på 6 poäng och Jan Johansson delar andraplatsen med Nenad Sulava på 5,5 poäng.

Resultatservice