fredag 24 november 2017

Malta Open – rond 8

Brynell-Agdestein var förstås det sista partiet för kvällen och följdes av ett fyrtiotal nyfikna åskådare. Foto: Max Wahlund

MAX WAHLUND:
Simen Agdesteins segerrad är bruten. I åttonde ronden fick han slutligen släppa en halva till Stellan Brynell. Men det satt långt inne – totalt blev det 137 drag i det sex timmar långa partiet innan Stellan kunde åberopa 50-dragsregeln i ett slutspel med torn mot torn och löpare. Det är inget lättspelat slutspel – minns kandidatturneringen i fjol när både Fabiano Caruana och hans motståndare Peter Svidler misskötte det i ett helt avgörande parti i näst sista ronden som förmodligen hade skickat Caruana till en VM-match mot Carlsen om han lyckats vinna sin vunna ställning.

För att vinna krävs att spelaren med löparen trycker ut motståndarens kung mot kanten och använder sin löpare som ”paraply” för kungen, så här:


Men Stellan Brynell har blivit en riktig försvarsexpert här och med dagens parti har han hållit remi i tre partier i rad i olika sammanhang. Agdestein lyckades aldrig komma närmare än samma position en rad upp, vilket inte alls är samma sak.

Stellan Brynell - Simen Agdestein
Svart drar

Att ta det avgörande extra steget visade sig omöjligt:
1...Tb2+ 2.Ke1!
Ett avgörande drag. På exempelvis 2.Kd1? följer 2...Kd3 som hotar matt och sedan Ld4.
2...Kd4 3.Kf1!
Viktigt att gå bort från svarts kung. Agdestein prövade
3...Lf4 4.Te2! Tb8 5.Kf2!



Nu går inte Le3+, vilket var planen. Istället fortsätter skuggboxningen, samma mönster upprepar sig gång på gång men vits kung vägrar låta sig tryckas ut på kanten. Remi.

Turneringen går mot sitt slut. I och med remin är Agdestein inte klar segrare ännu, men med en poängs försprång till klungan inför sista ronden är det inget snack om vem som får försöka ta hem den gigantiska pokalen på flyget.


Turneringschefen Jürgen Lampe med den gigantiska vinnarpokalen. Foto: Bertil Pålsson

Min klubbkamrat Fredrik har varit vår chaufför här på Malta men han var trött på att köra idag, så jag gav mig ut på egen hand i bil. Jag förstod snabbt vad som fått honom att tröttna. Det är vänstertrafik i denna gamla brittiska kronkoloni. Att köra till vänster är illa nog, men ännu värre är att allt annat är tvärtom också. Man sitter på höger sida i bilen och alla reglage är spegelvända. Jag vet inte hur många gånger jag försökte blinka med vindrutetorkarna. Allra värst var att försöka växla och gripa i tomma luften efter växelspaken som satt på andra sidan. Det blev en kort och inte särskilt nöjsam utfärd. Jag är glad att ha överlevt och inte blivit påkörd.

Människans förmåga att lära nytt är stor i början av livet men avtar sedan. Att köra bil på vänster sida blir jobbigt när man börjar stelna till i kroppen och i tanken. Men fortsätter man lära sig håller man sig ung. Zenbuddhisterna kallar det ”beginner’s mind”.

Man kan bli utkastad i ”beginner’s mind” när man minst anar det. Jag minns en händelse när jag var i Thailand i någon liten by för 15 år sen och såg några äldre män sitta och spela schack ute på gatan. De verkade inte vara särskilt duktiga, spelade alldeles för långsamt och försiktigt. Dem spöar jag lätt, tänkte jag. Jag bad att få spela och de nickade glatt.

Vi hade inte hunnit särskilt långt när männen skrattande skakade på huvudet åt ett löpardrag jag gjort och ställde tillbaka löparen på utgångsrutan. Vad nu då? Var det ett dåligt drag? Nej, värre än så; det var ett feldrag, jag fick inte gå dit! Det var nämligen ingen löpare jag hade i handen – det var en shatranj-elefant. Och damen var inte någon dam, det var en ”fers”. Det visste jag inte då, jag hade aldrig hört talas om shatranj. Snacka om att det blev svårspelat när jag inte ens visste hur mina pjäser fick gå. Den thailändska gubben som jag tyckt vara så dålig plockade glatt av mig pjäs efter pjäs och satte mig till slut matt med tornet med ett stort leende.

Den schweiziske filosofen och utvecklingsteoretikern Jean Piaget skilde på assimilering och vad han kallade ackomodering (eller integration) av ny kunskap. Assimilering innebär att stoppa nya fakta i redan färdiga boxar i skallen medan integration är att göra nya boxar.

Integration är jobbigare, förstås. Att köra på vänster sida är integration, och att spela shatranj är också integration. Att spela Alapin-varianten i Sicilianskt, som jag gjorde igår, kan också vara integration. Man är inte så bra på det till att börja med men man lär sig nåt nytt.

De flesta människor når en nivå där de inte orkar med någon integration längre. De vill inte ändra sitt tankesätt. Allt ska vara enkelt, allt ska vara assimilering. De stagnerar, och dör till slut.

Det märks tydligt bland schackspelare. Ungdomar integrerar. De lär sig nytt. Därigenom utvecklas de enormt. 11-årige Wagner som blev krossad här i spalterna häromdagen kommer att fortsätta spela. Han flyttade damen 11 gånger i öppningen och tidiga mittspelet, han förlorade, han grät en skvätt, sedan sover han och äter frukost och går på det igen. Nästa parti flyttar han damen färre gånger, han har integrerat kunskaperna, och snart är han FM och sedan IM om han fortsätter med schacket.

Av det skälet tycker jag mycket om datorerna i schacket. De hjälper till med integrationen. De berättar obönhörligt vad som är rätt och fel. De är en livförsäkring genom att ta ur schackspelarna deras värsta vanföreställningar. Jag tror inte att schackspelare på elitnivå kan bli lika galna som exempelvis Fischer var längre. Datorerna ger dem en reality check och den är nyttig inte bara för schackspelandet.

Sista ronden i morgon. Bäst att försöka sova gott!

Resultat rond 8
Lottning rond 9


Jag försöker hellre sätta matt med två shatranj-elefanter i tidsnöden än ger mig ut med den här felplacerade växelspaken igen ...  Foto: Fredrik Qwarfort

* * * * *

PALMA DE MALLORCA. Inför sista ronden i GP-turneringen leder Levon Aronian en halv poäng före hälften av de arton deltagarna. Både Tejmur Radjabov och Maxim Vachier-Lagrave har chans att ta de två återstående platserna i kandidatturneringen.

Ställningen efter 8 ronder:
1. Levon Aronian 6; 2-10. Jevgenij Tomasjevskij, Dmitrij Jakovenko, Richard Rapport , Maxime Vachier-Lagrave, Peter Svidler, Ding Liren, Hikaru Nakamura, Pentala Harikrishna, Tejmur Radjabov 4,5; 11-12. Ernesto Inarkiev, Pavel Eljanov 4; 13-15. Anish Giri, Li Chao, Paco Vallejo 3,5; 16. Alexander Rjazantsev 3; 17-18. Boris Gelfand, Jon Ludvig Hammer 2,5 poäng.

Aktuell GP-ställning (de två främsta till kandidatturneringen):
1. Sjachrijar Mamedjarov 340; 2. Alexander Grisjtjuk 336,4; 3. Tejmur Radjabov 315,8.; 4. Maxime Vachier-Lagrave 285,8.

Resultatservice
Partierna genomspelbara

* * * * *

TARVISIO. Imorgon kan Norge få en juniorvärldsmästare. Inför sista ronden i junior-VM, som startar redan klockan 10, leder Aryan Tari på 8 poäng, en halv före ett halvdussin spelare. Tolvårige Ramesh Praggnanandhaa kunde ha kommit ikapp Tari om han hade sett vinsten i ett läge när han tog ut remischackar.

Ramesh Praggnanandhaa – Semen Lomasov 
Vit drar

Partiet avslutades med 57.De6+ Df6 58.Dg8+ Dg7 59.De6+ Df6 60.Dg8+ remi. Vinsten vinkade med 57.Da8! följt av Ta7.

I flickklassen leder Zjansaya Abdumalik på 8,5 poäng närmast följd av Jennifer Yu på 8 poäng.

Både Felix Tuomainen och Anna Cramling (flickklassen) står på 4 poäng och båda har elo-plus. Anmärkningsvärt: på de tio ronderna har Felix inte en enda remi.

Resultatservice och partier